Cookieløs, ikke retningsløs. En bloggserie.

Cookieløs, ikke retningsløs. En bloggserie.

Publisert: 02. februar 2022

cookiepocalypse-scaled

Cookie­pocalypse - vanlig praksis blir snudd opp ned

Den 24. Juli 2021 annonserte Google at de ville fase ut tredjepartscookies innen tidlig 2022 (som nå har blitt forskjøvet til utgangen av 2023). Cookies er en informasjonskapsel som på irriterende vis har spurt om ditt samtykke for å kunne lagre informasjon om din nettaktivitet.

Cookies er en informasjonskapsel som aktivt og irriterende ber om ditt samtykke til å lagre informasjon om din nettaktivitet. Vi skiller mellom tredje-, første- og nulltepartsdata.

  • Tredjepartsdata brukes til å spore brukeratferd på tvers av nettsteder og for å kategorisere brukeren. Dette er data som lånes og aggregeres av plattformer som for eksempel Google og Facebook.
  • Førstepartsdata brukes ofte til å huske pålogginger, handlekurv, sideinnstillinger og lignende på en webside. Informasjonskapselen brukes også til å måle brukerens atferd på et nettsted og kan rapporteres gjennom for eksempel Google Analytics eller Hotjar. Førstepartsdata eies av kunden selv.
  • Nulltepartsdata er dataene kundene dine frivillig har gitt deg for eksempel med å svare på kundeundersøkelser, quizzer eller lignende. Nulltepartsdata eies av kunden selv.

Førstnevnte har vært en kjempeviktig ingrediens for en markedsføreres digitale strategi. Hva betyr det for din virksomhet når fordelene med tredjepartscookies forsvinner?

Nye målrettingsmetoder

De fleste markedsførere og gründere som ikke har bodd i en hule uten internettforbindelse har støttet seg til tredjepartsdata i stor og økende grad de siste årene. iOS 14 oppdateringen kom som et sjokk og skapte derfor store problemer tilbake i 2020 for annonsører. Google har annonsert at utfasing av Cookies skal skje innen utgangen av 2023 og er i fullt gang med å utprøve nye tilnærminger til annonsering. Muligheten til å kombinere tredjepartspublikum som interessemålgrupper (også kjent som affinity audiences) med annen målretting vil fremdeles eksistere, men vi er usikre på den totale effekten.  Det samme gjelder andre, komplekse publikumssegmenter som benytter tredjepartsdata.

Retargeting uten Cookies

Retargeting har blitt en stor del av enhver markedsførers strategi, enten det er på PPC (Pay-per-click) eller SoMe. Muligheten til å nå et bestemt publikum basert på predefinerte triggere, enten det er besøkende på nettsiden din, konverterende kunder eller kunder som har forlatt handlekurven uten å konvertere (rabattkoder til alle, hey hey!) har vist seg å være uvurderlig. Denne bruken av førstepartsdata vil ikke endres, men du bør fremdeles evaluere eksisterende strategier for retargeting. Hvis strategien din beror på tredjepartsdata i noen grad vil det være lurt å se på hvordan du skal nå målene dine med retargeting uten tredjepartsdata.

Riktig innhold til riktig person til rett tid

- Vi bruker mye budsjett på markedsføring men vi får veldig lite salg. Hvorfor fungerer det ikke? Er dette en kommentar du får fra ledelsen? Trafikk inn til nettsiden er høyere enn noen gang og vi treffer mange kunder på riktige søkeord/publikum, men konverteringene uteblir. Hvorfor er det slik? De senere årene har det blitt mer og mer tydelig at relevant, lettlest og informativt innhold på landingssider er avgjørende for suksessfulle kampanjer. Derfor har det også vært mye blest rundt inbound markedsføring, eller spisset innholdsmarkedsføring. I tiden fremover vil dette bli enda viktigere for å treffe potensielle kunder. I dag klarer fortsatt mange markedsførere å skape gode resultater, uten en strategisk tilnærming til innhold. Men det er sannsynligvis i ferd med å endre seg.

Prosessering av kundedata - CRM, CDP eller DMP?

Som markedsfører har du mest trolig kontroll på akronymene dine. Du er nok den som oftest kaster om deg med uttrykk som CPC, CPA, CVR og CTR. Men her kommer en utfordring til deg: Vet du hva en CDP er? Eller hva en DMP brukes til? Et tips er at det finnes noen likheter mellom disse og et CRM-system. Likhetene er det dog ikke mange av: Alle disse systemene (CDP, DMP og CRM) benyttes til å bearbeide data om dine kundegrupper. Og der stopper likhetene mellom disse systemene. Hvis du er kjent med disse ulike plattformene allerede; klapp på skulderen til deg, du har god koll! Hvis du ikke er så godt kjent med de: ingen fare, sjekk ut artikkelen vår og lær mer!

Våre anbefalinger for hvordan du kan forberede deg

Enten du har vært gjennom alle artiklene, fra Cookiepocalypse til lagring av kundedata, eller du bare ønsker et innblikk i hva vi tror blir viktige fokuspunkter for enhver markedsfører i 2022 har du kommet til riktig plass. Vi har kompilert en sammendrag av de viktigste tingene du bør ha i bakhodet når du går en cookieless world i møte.

Kom i kontakt med oss

I Smart Media er det flere ansatte som er spesialister på brukeropplevelse. Vi baserer oss på innsikt og forskning for å produsere webløsninger som øker din omsetning og overskudd.