Nye målrettingsmetoder

Nye målrettingsmetoder

Publisert: 02. februar 2022

Målrette annonser i 2022

Målretting uten cookies

Når informasjonskapslene forsvinner innebærer dette også forandring i hvordan vi målretter annonser. Frem til nå har annonsører hatt muligheten til å målrette annonser mot svært spesifikke målgrupper ved hjelp av tredjepartscookies. Det vi har sett de seneste årene er at mange har misbrukt denne muligheten. Forbrukere opplever å bli overøst med irrelevante annonser fordi bedrifter bruker store deler av budsjettet sitt på å nå ut til "varme publikum", altså publikum som allerede har samhandlet med bedriften. Når tredjepartscookies forsvinner vil mulighetene for hyperspesifikk målretting bli mindre og vi som annonsører må tenke nytt for å oppnå de samme resultatene som tidligere. 

Vi har skissert 4 målrettingsmetoder vi tror vil bli viktige i en cookieløs verden. På grunn av blant annet GDPR-regelverket i Europa er det fortsatt mye som må vurderes før tredjepartscookies utfases helt, som også er grunnen til at Google har forskjøvet dette skiftet.

Kontekstuell målretting

Kontekstuell målretting handler om å tilpasse innholdet i annonsen ut fra kanalen, innholdet på siden eller brukerens behov. Det handler om å plassere relevante annonser i riktig kontekst.

Har du noen gang lurt på hvorfor du får opp annonser om regnklær når det regner, eller at du får en annonse fra en restaurant når du oppholder deg i nærheten av den bestemte restauranten?

Begge disse er eksempler på kontekstuelle annonser som tilpasser seg spesifikke omstendigheter brukeren befinner seg i. 

Andre eksempler på kontekstuell målretting kan være at du plasserer annonsen på en spesifikk side med spesifikt innhold. For eksempel hvis du selger treningsutstyr kan du plassere annonsen din på en treningsblogg eller andre sider som omhandler trening. 

Google Search Ads er også en form for kontekstuell målretting hvor du viser spesifikke annonser ut fra brukerens søk. Hvis en person søker på f.eks. "styrketrening" vet du at personen er interessert i trening. Det vil si at du kan vise annonser for treningsutstyr til personer du vet kan være interessert i produktene dine. 

Kohort markedsføring

Mange tror at kohort-basert markedsføring vil bli den nye normen for målretting når tredjepartscookies fases ut.

Men hva er egentlig kohort-markedsføring? Kohort er basert på store grupper mennesker med samme interesser, adferd og personas. Disse kan vi målrette oss mot uten at den individuelles informasjon blir avslørt. Det vil si at i stedet for at vi målretter oss mot enkeltindivider, målretter vi oss mot anonymiserte grupper som deler samme interesser og atferd på nett.

Kohorter kan ofte forveksles med demografiske grupper som baserer seg på attributter som inntekt, alder eller kjønn. Men sannheten er at kohorter skiller spesifikke grupper med folk, selv innenfor de demografiske gruppene.

For eksempel er kvinner i alderen 25-45 år en demografisk gruppe. Kvinner i alderen 25-45 år som handler på nett minimum en gang i måneden er et eksempel på en kohort. Kohorter er altså mye mer spesifikk enn demografiske grupper.

Eksempler på kohorter kan være:

  • Brukere som har kjøpt sko fra Nike i 2022
  • Brukere som har utført et kjøp etter å ha klikket på en facebook-annonse
  • Brukere som er interessert i trening
  • Brukere som har utført et kjøp på en nettside i Januar 2022
  • Brukere som har hørt på popmusikk mer enn tre ganger siste uka

Autentiserte brukere

Autentiserte brukere eller autentiserte publikum er en gruppe brukere som har vært gjennom en form for valideringsprosess. Det vil si at de har godkjent at du kan bruke deres data til målretting og annonsering. Dette kan gjøres gjennom f.eks. pop-up eller innlogging på nettsiden hvor de legger igjen f.eks. navn og e-post, og godkjenner at opplysningene kan brukes til markedsføring.

Når du skal bruke dette er det viktig at du gjør det i henhold til GDPR og at det er tydelig for brukerne hva de går med på. 

De inngjerdede hagene (samfunnene i plattformene)

Inngjerdede hager eller walled gardens brukes som en betegnelse på stengte plattformer hvor leverandøren sitter på store mengder data om brukerne og deres atferd. Facebook og Google blir ofte betegnet som de største inngjerdede hagene på grunn av deres brukerskare og mengden data de samler fra brukerne. I 2019 genererte de to plattformene alene mer annonseinntekter enn alle andre annonseplattformer til sammen. 

Men hvorfor blir disse plattformene viktige i en cookieløs verden? Som vi har nevnt tidligere vil førstepartsdata bli enda viktigere når cookies forsvinner. Med Facebook sine 2,8 milliarder månedlige brukere og Google sine 1,5, kan vi trygt si at de sitter på mye førstepartsdata. Derfor vil de fortsatt kunne tilby annonsører effektive metoder for målretting og annonsering. 

Kom i kontakt med oss

I Smart Media er det flere ansatte som er spesialister på brukeropplevelse. Vi baserer oss på innsikt og forskning for å produsere webløsninger som øker din omsetning og overskudd.