Retargeting er for mange bedrifter en viktig del av markedsstrategien, og det med god grunn. Hele 98% av besøkende konverterer ikke første gang de besøker en side. Med retargeting kan du målrette annonser mot personer som allerede har samhandlet med bedriften din på nett. Dette gjør at du kan prioritere deler av budsjettet ditt mot et varmt publikum som allerede er interessert i bedriften din. I dag gjøres dette i en viss grad med hjelp av tredjepartscookies. 

Når tredjepartscookies fases ut i løpet av 2023 vil retargeting som vi kjenner det i dag gå bort. Derfor vil det bli viktig å se på nye metoder for å vinne tilbake disse personene som allerede har vist interesse for bedriften din. Selv om vi enda er i en tidlig fase av dette skiftet og annonseplattformene jobber med nye løsninger, finnes det alternativer vi kan ta i bruk allerede i dag. 

Retargeting med førstepartsdata

Selv om førstepartsdata har sine begrensninger sammenlignet med tredjepartsdata, er de fortsatt ekstremt viktige - også når det kommer til retargeting. Ved bruk av førstepartsdata kan vi spore brukernes aktivitet på våre egne, eide kanaler. Det vil si at vi fortsatt kan målrette annonser mot personer som har besøkt nettsiden vår. Det vi mister med utfasingen av tredjepartscookies er muligheten til å spore brukere på tvers av nettsider, som vil føre til at vi får mindre data om brukernes atferd på nett.

Retargeting med andrepartsdata

En annen måte å drive retargeting i en cookieløs verden er ved bruk av andrepartsdata. Det vil si data som eies av andre, for eksempel Facebook eller Google. På facebook kan du målrette annonser mot personer som har samhandlet med bedriften din på plattformen. Eksempler på dette kan være:

  • Folk som har sett en viss % av videoen din.
  • Folk som har likt, kommentert eller delt et innlegg.
  • Folk som har sendt melding til bedriften din.

Det vil si at du kan målrette annonser mot folk som har samhandlet med bedriften din uten at de har vært inne på nettsiden. Nysgjerrig på våre beste praksiser? Les videre om Inbound metodikken.