Cookiepocalypse – dommedagen for annonsering slik vi kjenner den

Cookiepocalypse – dommedagen for annonsering slik vi kjenner den

Publisert: 02. februar 2022

Cookies i 2022

Den 24.juli 2021 annonserte Google at de ville fase ut tredjepartscookies innen tidlig 2022. Cookies er en informasjonskapsel som på irriterende vis har spurt om ditt samtykke for å kunne lagre informasjon om din nettaktivitet. Hva betyr det for din virksomhet når du ikke lenger har tilgang på denne typen cookies?

Når Google innså hvor omfattende og ressurskrevende denne overgangen ville bli for deres egen del, besluttet de å skyve sluttdatoen til utgangen av 2023. Det at verdens største teknologiselskap anslår at dette er et to-års-prosjekt er en indikator på hvor store omstillinger det er snakk om. 

Cookies har bidratt mye i digital markedsføring for å skape lønnsomme salgstrakter og retargeting-strategier på tvers av domener. Denne formen for annonsering har gjort at mange har opplevd å bli forfulgt etter å ha besøkt en nettside. Det har også resultert i at den gjennomsnittlige forbrukeren ser på personvern med skepsis.

Personvern er i fokus som aldri før. Flere endringer går i forbrukerens favør og dette påvirker også hvordan vi som bedrift har mulighet til å samle inn informasjon av privatpersoner og anvende den. Det har foregått mange og store protester om makten de fire store (Google, Apple, Microsoft, Twitter er dette riktig?) har over oss. I 2020 kom Apple med det første sjokket og lanserte en ny oppdatering for Safari-nettleseren sin med funksjonen Safari Tracking Prevention (ITP), som gir brukeren valget mellom å tillate eller blokkere all form for tredjepartsovervåkning. 

Konjunkturene av dette for markedsføringen fikk vi for alvor oppleve når 96% av alle brukere i USA valgte å melde seg av (opt out) appsporing. Dette har resultert i at lønnsomheten på digitale annonser har gradvis blitt verre. Annonsene koster mer og rapporteringen har blitt dårligere. Den enorme mengden data som Facebook hadde har nå falt som et ustabilt korthus. Flere markedsførere har avslørt ved AB-testing at den eneste måten å holde annonsene lønnsomme på, er ved å målrette seg mot Android-brukere, men hva skjer når Cookies forsvinner fra Chrome?