Visuell identitet

Visuell identitet

I løpet av 0,1 sekund vil mennesker danne seg en mening om hvorvidt de liker, stoler på og er tiltrukket av noe de ser. Siden et dårlig førsteinntrykk kan være vanskelig å rette opp er denne tidelen av et sekund viktig for å få oppmerksomhet, skape de riktige forventningene, og bli gjenkjent.

mockup_papir

Hva er en visuell identitet?

Den visuelle identiteten er selskapet sin synlige fremstilling. Dette inkluderer blant annet logo, typografi, farger, grafiske elementer m.m. Den burde være gjenkjennelig, minneverdig, bygge sterke relasjoner og legge til rette for videre merkevarebygging. Den gir de som interagerer med merkevaren en «knagg» til å henge opplevelsen på, men kan også selv bidra til å tillegge merkevaren kvaliteter.

Den dagen du kan fjerne logoen og fortsatt blir gjenkjent er identiteten godt innarbeidet. For å komme hit må den visuelle profilen –

  • være helhetlig (ikke bare en logo – alt må henge sammen)
  • være gjenkjennelig og minneverdig
  • bygge de riktige assosiasjonene
  • speile merkevaren, verdiene og kulturen
  • forsterke posisjonen og konkurransefortrinn
  • promotere intern stolthet
  • legge til rette for god kommunikasjon

Din historie, vår fagkunnskap

For å sikre en god og riktig visuell identitet med intern forankring jobber vi for å inkludere kunden tidlig i prosjektet. Vi gjennomfører alltid et innsiktsmøte før vi starter designprosessen, digitalt eller fysisk. Du kjenner merkevaren din best og vi kan hjelpe deg med å overføre tankene til et visuelt språk som appellerer til målgruppene.

Dersom man har mulighet vil vi anbefale å starte prosessen med å utarbeide en kultur- og merkevareplattform. Dette vil gi et solid grunnlag til å bygge merkevaren og utarbeide en visuell identitet.

2021-des-02-Workshop-Nortroll-30
designmanual

Hva inngår i en visuell identitet?

Etter endt prosess med oss vil du sitte igjen med:

  • Logo og logomerke
  • Typografi (fonter)
  • Fargepalett
  • Grafiske elementer
  • Bildemanér (retningslinjer for bildebruk)
  • Designmanual (retningslinjer for bruk av den visuelle identiteten)
  • Eksempler på hvordan den visuelle identiteten kan brukes

Basert på behov og ambisjoner kan følgende inkluderes:

  • Språkbruk
  • Ikoner
  • Markedsmateriell (profilbilde, bannere, visittkort etc.)
  • Presentasjoner (PowerPoint-maler og ferdige presentasjoner)
  • Video/animasjon (logo-reveal, overganger, maler etc.)
  • Lyd (sound bites, voice, musikk)
  • Foliering (bil, lokaler etc.)

La oss hjelpe deg med å bygge de riktige assosiasjonene

Enten du trenger en ny identitet eller en redesign/justering/videreutvikling av en eksisterende identitet kan vi hjelpe deg. Ta kontakt så kan vi bistå med å kartlegge behovet og legge en plan.

Eksempel på visittkort for Arctic Wildlife Tours
Jens Kvernmo logo 1
Ocean GeoLoop Annual Report
Ocean GeoLoop Annual Report
mockups-design.com
mockups-design.com
Free_Exhibition_Mockup_07
Free_Logo_Mockup_5
1
stasjon_02

Fra lovende bedrift til sterk merkevare på 1-2-3

#1 Snakk med oss

Fortell oss om bedriftens ambisjoner og utfordringer i et møte.

#2 Få en plan

Få en skreddersydd plan for din markeds­kommunikasjon.

#3 Bygg merkevaren

Sammen utøver vi planen og tar merkevaren din til nye høyder.