Riktig markedsføring er en god investering

Riktig markedsføring er en god investering

Publisert: 17. november 2020

2023-aug-25-Smart-Media-miljøbilder-17

Vil du nå nye kunder gjennom målrettet og riktig markedsføring? Da må du lese videre.

Det er kostbart å drive en bedrift. Markedsføring er en naturlig del av dette, men det er dumt å bruke for mye penger om en en ikke får noe tilbake. 

Her er 5 råd for vellykket markedsføring i en digital verden:

1. Sett deg klare mål

Før du setter i gang må du vite hvor du vil. Uten klare mål kommer du ingen vei. Et klart og tydelig mål kan eksempelvis være hvor mye du vil øke salget ditt neste år. Husk å sette mål som lett kan måles.

2. Hvem vil du nå?

Det er umulig å nå alle. Nettopp derfor er det viktig å definere dine målgrupper og personifisere disse. Desto flere detaljer du har om kundene du vil selge til, desto mer målrettet blir salgskampanjen.

Lag en liste over dine idealkunder og skriv ned alt du vet om dem. Salgskampanjen blir enklere og mer effektiv når du vet hvem du skal selge til. En treffsikker og selgende tekst er et viktig virkemiddel for økt salg!

3. Bygg din merkevare

Kundene finner deg deg ikke med mindre de vet hvor de skal finne selskapet ditt. Riktig og målrettet markedsføring eksponerer merkevaren. Slik oppnås økt troverdighet i markedet som igjen fører til at kundene velger deg fremfor konkurrentene

Vis hva du kan gjøre for kundene som gjør deres liv bedre!

4. Tenk langsiktig

Å få oppmerksomhet fra nye kunder er ikke gjort i en fei. Enkelte ganger kan det være fristende å ty til snarveier som gir rask gevinst på kort tid. Det er imidlertid liten tvil om at de mest lønnsomme investeringene bygges gjennom langsiktige investeringer over tid.

5. Velg riktig plattform

Hvor skal du publisere? Facebook, Instagram, Snap, TikTok eller din egen hjemmeside? 

Svaret ligger i hvem du vil nå.

Vil du nå de som har rundet 60 år er ikke Snapchat riktig plattform. Selger du tjenester eller produkter til de mellom 18 og 25 år er sannsynligvis ikke Facebook riktig kanal.

Det finnes en rekke tall og undersøkelser som underbygger hvor de ulike målgruppene befinner seg.

Uansett hvordan du velger å gå fram, så starter alle markedsføringstiltak med godt forarbeid.

Start derfor med klare mål og definer målgruppen du vil nå ut til.

Lykke til!