Hvordan kan et CMS skape forretningsverdi?

Hvordan kan et CMS skape forretningsverdi?

Publisert: 31. mars 2021

Skap forretningsverdi med et godt CMS

Et CMS er mer enn bare pent design og gratis tilleggsfunksjoner. Det er først og fremst et viktig verktøy for bedriftens bunnlinje.

Det kan være fristende å tenke at et innholdsstyringssystem først og fremst er et verktøy for nettredaktører og markedsførere for å publisere og vedlikeholde innhold for nettsteder og apper. Imidlertid er dette synet i beste fall unyansert. Bedrifter som ser på CMS som mer enn et enkelt markedsføringsverktøy har innsett dets potensiale til å skape forretningsverdi for bedriften.

Så er det virkelige spørsmålet: hvordan gir et CMS verdi? I denne artikkelen skal vi se på hvordan et CMS støtter kundereisen, fasiliterer innholds- og inbound markedsføring, sparer tid og beskytter bedriftens merkevare.

Skap forretningsverdi med et godt CMS
Skap forretningsverdi med et godt CMS

Støtter kundereisen

Den digitale kundereisen består av hvert berøringspunkt dine potensielle og faktiske kunder møter i deres interaksjon med merkevaren din - fra å være ukjente med og kanskje også skeptiske til dine tjenester til å være lykkelige kundeambassadører.

Måten å tiltrekke deg, konvertere, engasjere, glede og beholde kundene dine er å fjerne friksjonen fra interaksjonene de prøver å gjøre med din digitale opplevelse. Dette gjør du ved å kartlegge, vurdere og omarbeide alle berøringspunktene i kundereisen - det være seg SEO, annonse, nettside, app, tjenesten du leverer, e-post, informasjonsskjermer, digital skilting, IoT-meldinger, nettvarder eller selvbetjening. CMSet er drifkraften for at disse berøringspunktene kan styrkes med redaksjonelt innhold og dynamikk.

CMSet er arkivet for innholdet ditt. Arkivet bør brukes sammen med APIer for å fylle ut hvert relevante berøringspunkt når du planlegger og bygger kundereisen. Rekruttering og fostring av fornøyde kunder gjennom en velutformet kundereise kan derfor skape forretningsverdi og føre til økt omsetning.

Legger til rette for inbound markedsføring

Gammeldags reklame og cold-calling gir ikke de samme resultatene det gjorde før i tiden. Flere og flere bedrifter gir slipp på de gamle, arkaiske metodene til fordel for mer moderne markedsføringsprinsipper som veksthacking, innholdsmarkedsføring, innholdsprosjekter og inbound markedsføring. Felles for alle disse nye strategiene er evnen til å organisk generere en relativt stor mengde varme og relevante leads. Leadgenerering oppnås hovedsakelig ved å levere riktig innhold til riktig person til rett tid, og det her her et godt CMS kommer til sin rett.

Generering og fostring av leads drives delvis av systemer for CRM og markedsautomatisering, men man kommer seg ikke unna det faktum at CMSet ligger til grunn for innholdet som går inn i denne prosessen. Når man bruker markedsautomatisering benyttes innhold fra CMSet til å generere denne høyst relevante trafikken som driver arbeidet med leads fremover.

Spar teamet ditt tid ved å velge riktig CMS
Spar teamet ditt tid ved å velge riktig CMS

Sparer teamet ditt tid

Et CMS er ikke bare et potensielt verktøy for å øke antall leads og fornøyde kunder; det kan også skape forretningsverdi ved å være en kostnadsbesparende ressurs for ulike avdelinger i bedriften din. Dette oppnås hovedsakelig gjennom gjenbruk av innhold. Mange moderne digitale plattformer og innholdsstyringssystemer bruker i økende grad strukturert innhold og hodeløs levering. Dette betyr at innholdsteamet kan skrive innholdet én gang, før det kan fungere som den sentrale kilden som kan leveres av et utviklingsteam til en hvilken som helst kanal hvor det behøves- det være seg på nettsider, apper eller som en makro-del av et annet nettsted.

En annen tidsbesparende funksjon i et CMS er maler. Bruk av maler gjør det enkelt for f.eks. kommunikasjons- eller designteamet ditt å oppnå det samme merkevaredesignet på tvers - ikke bare forskjellige sider på et nettsted - men til og med forskjellige kanaler.

Sørg også for at ditt valgte CMS er brukervennlig, dvs. at det er enkelt å navigere, har et responsivt design, har kjente tastatursnarveier og legger til rette for samarbeid innad i bedriften. Slike små forbedringer sparer tid, litt om litt, hver dag for både de digitale prosjektene og teamene dine, og reduserer dermed unødvendige kostnader.
Som en siste tidsbesparende funksjon kan vi nevne at et CMS ofte er en plattform med kode skrevet på et vanlig språk med standardfunksjoner, også kalt high level languages. Dette gjør at utviklerne kan komme raskt i gang og levere tilpassede tjenester for din digitale opplevelse.

Verner om din merkevare

Vi har allerede nevnt maler som et middel for å oppnå en universell stil og følelse for merkevaren din på tvers av digitale kanaler, men et CMS kan også gå et skritt videre i arbeidet med å beskytte merkevaren din.
Ved å innlemme et designsystem er det ikke bare ferdig-design og funksjonalitet du kan implementere, men også en generell språktone, byggesteiner og til og med forhåndsvalidert kode som er klar til å distribueres hvor som helst. Sammen med et CMS kan et designsystem både spare tid og sikre konsistens og kvalitet på tvers av alle berøringspunktene langs kundereisen, og dermed beskytte merkevaren din og forbrukerens tillit.

Et CMS er den digitale motoren som driver flere aspekter som kan påvirke bunnlinjen i bedriften din. Enten du forbereder en ny avtale med din nåværende CMS-leverandør eller vurderer noe nytt, må du sørge for at ditt valgte CMS kan hjelpe deg å skape forretningsverdi. Blant alle de viktige punktene vi har nevnt over, må du sørge for at ditt nye CMS har muligheten til å støtte din kundereise og inbound markedsføring, samt ha funksjoner som sparer tid og beskytter merkevaren din.

Sørg for at ditt CMS hjelper til å lage en god kundereise
Sørg for at ditt CMS hjelper til å lage en god kundereise