Hva er performance marketing?

Hva er performance marketing?

Publisert: 03. mars 2021

stasjon_02

Måten vi som bedrifter markedsfører mot våre kunder har endret seg drastisk over de siste to tiår. Hvor man før i tiden ikke så resultatene av en markedsføringskampanje før lang tid etter kampanjen var over, kan vi i dag ved hjelp av ulike data måle ytelsen og gjøre endringer i henhold til denne underveis i kampanjen.

Disse dataene gir oss som markedsførere signaler om annonsekvalitet i forhold til søkene som blir gjort i søkemotoren, lønnsomhet av hvert søkeord, fortjeneste etter markedsføringskostnader, hvor lenge kunden blir på siden etter å ha klikket på et spesifikt søkeord m.m. Ved hjelp av disse dataene, koblet sammen med ulike segmenteringer, har vi nå muligheten til å ta de store beslutningene som budsjettendringer, varekjøp basert på etterspørsel og konverteringsoptimalisering basert på faktiske data fra kundene som engasjerer seg i innholdet vårt.

Performance marketing omhandler mange kanaler, og vi skal se på de kanalene vi mener du ikke må gå glipp av på jakt etter nye kunder.

Søkemotormarkedsføring

Søkemotorannonsering er akkurat det; annonsering på søkemotorer. For oss i Norge omhandler dette hovedsakelig Google men Microsofts Bing tilbyr også lignende tjenester for markedsføring mot det norske folk.

En søkemotors hovedoppgave er å finne relevant informasjon om et tema, produkt eller en tjeneste ved hjelp av søkeord. Denne funksjonen kalles organisk søk og er basert på søkemotorens algoritme og edderkopper. Organisk søk er en fantastisk, gratis mulighet til å generere trafikk til nettstedet ditt. Hvis du enda ikke har utforsket SEO og fordelene med en strukturert side med lettlest og informativt innhold, anbefaler vi å lese mer om SEO her og booke et møte for å snakke om din bedrifts mål og aspirasjoner.

En annen markedsføringstjeneste de aller fleste søkemotorer tilbyr er betalt søk, eller PPC (pay-per-click). Med denne modellen velger man søkeord som samsvarer med ens tjeneste- og produkttilbud og betaler for hvert klikk som genereres til nettsiden. Avhengig av hvor mye man er villig til å by på hvert klikk havner man lenger opp på Google - så her er det viktig å optimalisere budsjettet basert på salgsdata på produktnivå sitt slik at markedsføringen gir mest mulig avkastning. Hvis du tilbyr en god tjeneste til en konkurransedyktig pris er det ingen grunn til at du ikke skal benytte deg av PPC.

Sosiale medier

80 prosent av nordmenn mellom 16 og 79 år bruker sosiale medier. Det betyr at mest sannsynlig oppholder målgruppen din seg her. For mange bedrifter har sosiale medier blitt en av de viktigste kanalene for å tiltrekke seg nye kunder. Nesten helt uavhengig av hvilken industri bedriften din opererer i kan du oppnå gode resultater med sosiale medier. Spesielt viktig er mulighetene rundt betalt annonsering.

Det finnes utallige måter for bedrifter å drive betalt annonsering i sosiale medier. Noen av de vanligste kanalene er Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat og LinkedIN. Hver av disse kanalene har forskjellige publikum og tilbyr ulike muligheter for målretting og segmentering. Det å kunne nå ut til svært spesifikke målgrupper gjør at annonsering i SoMe er kostnadseffektivt og kan gi svært god avkastning hvis det gjøres riktig. 

Er all performance marketing like lønnsom?

Uansett hvilken kanal man driver markedsføring på, må man være bevisst på hva man kan forvente i fortjeneste. Dette varierer fra kanal til kanal, men man kan også forvente ulik ytelse basert på hvor i kjøpstrakten, eller funnelen, man når kunden.

Kjøpstrakten består i hovedsak av tre segmenter:

  • Oppdagelse (toppen av trakten)
  • Vurdering (midt i trakten)
  • Beslutning (bunn av trakten)

Som en tommelregel kan man forvente større avkastning desto lengre ned i kjøpstrakten en kunde befinner seg. 

Kunder som er i oppdagelsessegmentet er gjerne ikke klare til å foreta en konvertering, så her må man bevisstgjøre kunden på hvorfor de trenger akkurat dette produktet. Jo mer bevisst kunden blir på at de trenger tjenesten du har fortalt de at de trenger, desto lengre ned i kjøpstrakten havner de.

Det er ikke dermed gitt at en kunde som er øverst i trakten ikke kan konvertere, men sannsynligheten for akkurat det er ganske mye mindre sammenlignet med kunder lengre ned i trakten. Derfor må man være bevisst på at det er i bunnen av trakten man har høyest fortjeneste og at markedsføringen man gjør mot kunder lengre opp i trakten støtter oppunder konverteringer som skjer lengre ned i trakten.

En kostnad eller investering?

En bekymring mange bedrifter har når det er snakk om å starte opp med markedsføring er at det skal bli et tapsprosjekt hvor man legger sin lit til tilfeldighetene. Performance Marketing er et konsept som ble skapt og utviklet for å takle akkurat denne bekymringen.

Når det blir gjort riktig er Performance Marketing en metodikk som kan hjelpe din bedrift med å selge produkter dere er konkurransedyktige på men mangler synlighet, med en god avkastning. Gjennom kontinuerlig optimalisering kan man fastslå hvilke produkter eller tjenester man har høyere ytelse på og rette mer budsjett mot disse. Hvis det er enkelte produkter og tjenester som har en dårlig avkastning kan man enkelt justere bud og re-fokusere budsjettet på andre områder.

Vi overtok en Facebook-konto ved årsskiftet 2020-2021 med mål om å optimalisere kontoen for økt omsetning og effektivitet. Vi tok med oss det som hadde fungert med de tidligere kampanjene men startet ellers med blanke ark. Vi testet ulike annonser og produkter, eksperimenterte med publikum - både førsteparts og tredjeparts, samt brukte en skreddersydd strategi for å øke omsetning samtidig som lønnsomheten gikk opp.

 

I grafen over ser vi ROAS og omsetning for en kunde som begynte å jobbe med Smart Media i Januar 2021. Det er klart i månedsskiftet Desember - Januar at handlingene som ble gjort på kontoen hadde stor innvirkning på lønnsomhet og omsetning.

Hvis du ønsker å høre om hvordan vi kan hjelpe din bedrift med å oppnå lignende resultater vil vi gjerne høre fra deg. Ved å klikke på linken under kan du dele litt informasjon om din bedrifts utfordringer og mål så tar en av våre markedsrådgivere kontakt med deg for en uforpliktende prat om hvordan Smart Media kan hjelpe.

Kom i kontakt med oss

I Smart Media er det flere ansatte som er spesialister på brukeropplevelse. Vi baserer oss på innsikt og forskning for å produsere webløsninger som øker din omsetning og overskudd.