5 Tips til økt omsetning i nettbutikken

5 Tips til økt omsetning i nettbutikken

Publisert: 28. april 2021

Sørg for at du får maksimalt utbytte av dine annonsekroner

Det kan være fristende å tenke at et innholdsstyringssystem først og fremst er et verktøy for nettredaktører og markedsførere for å publisere og vedlikeholde innhold for nettsteder og apper. Imidlertid er dette synet i beste fall unyansert. Bedrifter som ser på CMS som mer enn et enkelt markedsføringsverktøy har innsett dets potensiale til å skape verdi for bedriften. Så er det virkelige spørsmålet: hvordan gir et CMS verdi? I denne artikkelen skal vi se på hvordan et CMS støtter kundereisen, fasiliterer innholds- og inbound markedsføring, sparer tid og beskytter bedriftens merkevare.

Kampen om økt omsetning og lønnsomhet vil alltid være en form for skyggeboksing. Les våre fem tips til økt omsetning i nettbutikken og slå knockout på dine tidligere resultater!

Fokuser på riktig KPI-er

For de fleste nettbutikker som driver ytelsesfokusert markedsføring er ROAS (avkastning) og CPA (kostnad per salg) to viktige måleparametere når man snakker om å øke omsetning og fortjeneste i nettbutikken. Dette er gode parametere å styre etter hvis man har en jevn flyt av salg. Har man derimot ikke denne luksusen må man se etter andre måleparametere som gir innsikten man trenger.

Ofte er måleparametere som gjennomsnittlig tid på siden en god pekepinn på hvor relevant innholdet er i forhold til hva brukeren ser etter. Jo mer tid en kunde bruker på siden, desto mer relevant og engasjerende finner de innholdet. Bruk gjerne den beste trafikken fra en gitt kanal som sammenligningsgrunnlag og optimaliser svakere kampanjer til å matche denne.

Lange salgsprosesser og/eller høye produktpriser sakker ofte ned konverteringsraten i nettbutikken. Det betyr ikke at performance marketing er utelukket for din bedrift. Test ulike parametere for å finne datapunktene som skaper verdi for din strategi.

Analytics Graphs

Bruk dataene dere har tilgjengelig

Og når vi snakker om måleparametere og data kommer man ikke unna diskusjonen om datasikkerhet og privatliv. Dette er et tema som kommer til å bli mer relevant med tiden, og bra er det! De viktigste dataene er uansett ikke berørt av endringer av cookielevetid og appsporing.

Vi snakker selvfølgelig om førsteparts-data. Dataene dere, som bedrift, eier. Enten det er nettsidedata, appdata, CRM-data eller data fra spørreskjema er dette data som tilhører* bedriften deres.

Med riktig dataoppsett får dere tilgang til et hav av informasjon som kan hjelpe dere med å finne fokusområder for økt omsetning. Disse kan være smertepunkter eller ting som fungerer godt. Verktøy som Google Analytics kan hjelpe med å se hvor i kjøpsprosessen i nettbutikken kunder faller av, mens en strukturert AB-test kan bekrefte hvilken promo-beskjed i e-post-emnet som gir best open-rate under et salg.

Man kan jobbe i timesvis med isolerte prosjekter man tror vil ha utslag, men den riktige innsikten får vi ikke før dataoppsettet vårt gir oss svarene vi trenger. Ved å bruke dataene dere har tilgjengelig kan dere forstå bedre hvilke produkter og tjenester som skaper økt omsetning i nettbutikken. Slik kan dere vurdere hvilke kanaler som fungerer best, og hvilke som ikke er lønnsomme.

Noen ganger kan en enkel analyse være nok, mens andre ganger må man sette opp spesifikke tester for å få dataene man er ute etter.

Gjør A/B-testing med mål og mening

Strukturert testing kan gi dere innsyn i hva bedriften gjør riktig og hvor dere har rom for forbedring.

Det er mange ting vi kan lære ved hjelp av testing. For å nevne noen: 

  • Når har markedsføringen min best effekt?
  • Hvilke produkter selger best?
  • Hvilken annonsetekst resonnerer best med målgruppen min?
  • Hvem engasjerer seg med merkevaren vår?

Avhenging av hva det er du ønsker å teste må du velge riktig kanal og publikum for testen din. En strukturert A/B-test for å teste hvilket av to budskap som er mest attraktivt bør helst settes opp i Google Ads eller i en e-post-kampanje. Skal du teste hvilke produkter som er mest lønnsomme setter du opp en produkttest foran ditt beste Facebook-publikum.

Ved å kapitalisere på det som testingen har bevist at fungerer legger dere grunnlag for økt fortjeneste i nettbutikken. AB-testing kan også avdekke tapsprosjekter, men dette er også en god lærdom da dette kan begrense mulige tap.

Ecommerce

Identifiser flaskehalser i utsjekksprosessen

Det er ikke uvanlig å se seg blind på parametere når man jobber med markedsføring. Kanskje føler man at man må fokusere all sin energi på én kanal fordi den ikke presterer like godt som andre kanaler.

Tar man et skritt tilbake kan dette vise seg å være et problem med siden heller enn den spesifikke markedskanalen. Hvis utfordringen deres er lav avkastning på Google har dere ikke nødvendigvis et problem med Google. Her kan problemet være en generelt lav konverteringsrate i nettbutikken.

Det er mange faktorer som kan påvirke konverteringsraten i en nettbutikk. Problemer som kan fremstå bittesmå, som et manglende adressefeltet i utsjekk eller mangel på en populær betalingsmåte kan utgjøre stor forskjell. Det samme gjelder klar informasjon, være seg om produktene dere selger eller kjøpsbetingelser som frakt og retur.

En utsjekksanalyse kan være en sunn aktivitet å gå gjennom periodevis. Slik sørger dere for at prosessen foregår slik dere har tenkt.

Skap suksess i Facebook med optimalisering

Facebook Like

Facebook har vist seg å bli en lønnsom kanal for mange. I kontoer vi har revidert har vi sett mange eksempler på mangelfull optimalisering.

Selv om du er godt fornøyd med ROAS-en din betyr ikke det at den ikke kan forbedres.

Kontinuerlig testing og optimalisering av annonsesett, produkter og publikum er utslagsgivende for en suksessrik Facebook-strategi. Når du har funnet den gyldne kombinasjonen av disse elementene for å få den beste avkastningen er det også lurt å teste ulike budsjetter og avkastningsmål. Det er ikke alltid at høyest mulig ROAS gir de beste resultatene på bunnlinjen, så ikke gi opp optimaliseringen så fort ROAS har nådd et tilsynelatende toppunkt.

Nå har vi sett på flere, relativt isolerte elementer du bør sjekke at du har på radaren for din bedrift for å sørge for at dere får best mulig omsetning i nettbutikken. Hvis det er noen av punktene i denne artikkelen du ønsker å lære mer om tar vi gjerne en prat for å se på hvordan Smart Media kan hjelpe.