Nettbutikk – fra treg og tungrodd til fast and furious

Bil1Din startet som bilopphuggeri i Namdalen for 40 år siden. I dag reklamerer generasjonsbedriften for bransjens beste tilgjengelighet til brukte bildeler av god kvalitet. Bildelene importeres fra flere andre huggerier i Norge og Sverige og omsettes til verksteder og privatpersoner over hele Norge gjennom nettbutikken bil1din.no.

bil1dinref_smartmedia

Utfordringen

Utgangspunktet for vårt oppdrag var en digital løsning bestående av en nyere nettside bygget på WordPress som var koblet opp i mot en eldre del bestående av nettbutikk og bruktbildatabase. Overgangen fra den nyere til den eldre delen av løsningen var til å ta og føle på, og brukerne opplevde sistnevnte som treg, tungrodd, utdatert og moden for skraphaugen.

For vår kunde var det frustrerende å se salg gå tapt som følge av dette. I tillegg påløp betydelige kostnader ved hver minste endring som skulle utføres, også dette på bakgrunn av at den eldre delen av systemet var utdatert å vanskelig å jobbe med.

En etterlengtet endring var blant annet mulighet for å vise både tilgjengelige brukte og tilsvarende nye bildeler samtidig, slik at brukerne kunne gjøre et valg basert på både tilgang og pris.

bil1dinref4
bil1dinref8

Prosessen

I samarbeid med kunden kartla vi eksisterende utfordringer og ønsker, og utarbeidet en kravspesifikasjon. Her ble vi enige om hva som skulle på plass i den nye løsningen og hvilke økonomiske rammer vi hadde for oppdraget. 

Når dette var avklart gikk vi over til å se hvordan vi kunne løse oppdraget på best mulig måte innenfor de gitte rammene. Her fikk vi frie tøyler men med Rask, Responsiv og Moderne som viktige stikkord fra kunden.

I designprosessen jobbet vi med å gjøre kundereisen så enkel og oversiktlig som mulig med produktene i fokus. Når løsningen skulle kodes valgte vi å beholde bruktbildatabasen, men kombinerte den med et nytt ERP-system (Enterprise Resource Planning) og en egenutviklet API-kobling som gjorde det mulig å koble sammen de ulike datakanalene. Den visuelle delen av løsningen ble bygget i React. Bakgrunnen for disse valgene var at vi ønsket fleksibel løsning som skulle gi rom både for å koble på nye datakanaler og gjøre radikale designendringer i framtiden. 

bil1dinref7

Resultatet

Den nye løsningen er en moderne nettbutikk med et enkelt og brukervennlig design. Nettsiden er rask til tross for at man søker i en database med 6 millioner bildeler. Teknisk sett er løsningen fleksibel og gir rom for framtidige endringer både frontend (visuelt) og backend (system).

Leveransen

Vi har bistått Bil1Din med:

  • Behovsavklaring og rådgiving
  • Design av brukergrensesnitt
  • Koding av nettside på React
  • Koding av ERP-system
  • Koding av API-kobling
  • Reduksjon av teknologisk gjeld

Bil1Din.no

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19), og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18, 1.ledd). Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.