Nordgård Gårdsbakeri - Visuell identitet, pakningsdesign og webdesign
Kunde
Nordgård
Gårdsbakeri
År
2020
Type
Strategi - Visuell identitet Workshop
Innhold - Visuell identitet
Teknologi - Nettside
Innsikt
Problemstilling
Ingen markedsføring av produktet. Lite synlig etikett og visuelt uttrykk.
Kundens verdi
Et sunnere, kortreist og mer bærekraftig alternativ til lompe og kaffebrød.
Mål og ambisjoner
Kunden har som mål at deres lokalproduserte potetkaker skal være til salg i butikker over hele Trøndelag om 10 år. De har også en ambisjon om å ekspandere produktutvalget.
Kundemarked
Målgruppene er personer over 50 år og barnefamilier.
Framdriftsplan
Behov
Nordgård Gårdsbakeri tok kontakt med Smart Media for å oppgradere dagens etikett og visuelle uttrykk, både på print og digitalt. Med en ambisjon om å kunne selge sitt produkt i alle butikker i Trøndelag innen 10 år, var det nødvendig med en oppfriskning av den visuelle identiteten. Vi hadde først et innsiktsmøte med kunden for å få kartlagt behovet. Deretter gjennomførte vi en digital workshop for visuell identitet. Som et resultat av dette fikk vi kartlagt Tone of Voice, assosiasjonskart, målgruppe og visuell stil.


Workshop
Det ble gjennomført en digital workshop på tre timer. Her kommuniserte vi på Google Hangouts. Vi brukte plattformen og verktøyet MURAL som en digital tavle, slik at kunden kunne delta interaktivt i øvelsene.
Øvelsene:
- Målgruppe
- Struktur
- Assosiasjonskart
- Tone of Voice
- Visuell stil
- Point of View
Kreativt arbeid
Med innsikten vi fikk fra oppstartsmøtet og workshop, hadde vi et godt utgangspunkt til å starte prosessen med det kreative arbeidet. Her gjorde vi research for inspirasjon og satte sammen et moodboard basert på kundens nye visuelle stil. To ulike forslag bygget på resultatene fra workshop, ble presentert.
Tone of Voice (verbal identitet) Tradisjonell - Lokal - Enkel
Assosiasjoner til: Håndtverk - Kortreist - Hverdagskos - Høy kvalitet - Ekte råvarer
En enkel, synlig og stabil logo. Med en jordnær og naturlig fargepalett sammen med tradisjonsrik og kraftig typografi, fikk vi skapt en visuell identitet som kommuniserer kundens verdier og budskap godt.





