Økte Black Week-salget med 171% ved hjelp av taktisk annonsering og nyhetsbrev
Firma
Norlog
År
2021
Type
Nettbutikk
Da vi begynte samarbeidet med Norlog i januar 2021 satte vi oss et ambisiøst mål om å doble omsetningen i nettbutikken år-på-år. For å lykkes med å nå målet visste vi at kampanjeperioder og høytider for salg ville bli svært viktige. Sammen med Norlog la vi derfor en plan for årets kanskje viktigste uke, Black Week.
Stor konkurranse og høy CPM
Det er ikke å stikke under stol at Black Week er en svært kompetitiv periode når det kommer til markedsføring. Det er mange om beinet, gode tilbud over alt og annonseprisene skyter i været. Med en historisk økning i CPM (kostnad per 1000 visninger) på ca. 100%, sammenlignet med gjennomsnittet for resten av året, skjønte vi at annonsering ikke ville være nok for å oppnå de resultatene vi ønsket.
Bygging av nyhetsbrevliste
“Hvordan kan vi utnytte lavere CPM-er i tiden frem mot Black Week?”, “Hvordan kan vi begynne å varme opp publikummet allerede nå?”. Dette var noen av spørsmålene vi stilte oss selv under planleggingen. Vi var overbevist om at annonsering ikke ville være nok til å oppnå de resultatene vi ønsket. Vi måtte derfor se på andre, ikke-betalte kanaler.
Ved å bygge nyhetsbrevliste kunne vi samle gode førstepartsdata, varme opp publikummet i forkant og tilby eksklusive tilbud. Så, hvordan bygger vi en god nyhetsbrevliste med relevante brukere? Jo, ved å ha et godt insentiv som er relevant for målgruppen. Vi valgte derfor å kjøre en konkurranse hvor alle nyhetsbrevabonnenter var med i en månedlig trekning av en elektrisk motorsag. Slik sørget vi for at relevante brukere meldte seg på, og like viktig, ble værende som abonnent på nyhetsbrevet.
I en periode på én måned før Black Week kjørte vi betalt annonsering på Facebook mot landingssiden for nyhetsbrevkampanjen. Dette resulterte i hele 2000 nye abonnenter med en kostnad per abonnent på 4.50,-.
Annonsering og nyhetsbrev under Black Week
Under Black Week valgte vi å legge opp tilbudene på en måte som kunne gi eksklusivitet til nyhetsbrevabonnentene, i tillegg til at vi kunne skape et tidspress. Gjennom uken kjørte vi gode tilbud på hele sortimentet. I tillegg valgte vi å kjøre spesialtilbud på utvalgte varer, dag for dag. Slik kunne vi skape et tidspress for de som hadde sett seg ut spesifikke produkter.
Spesialtilbudene ble holdt hemmelig frem til dagen tilbudet gjaldt, men for å lokke flere abonnenter inn til nyhetsbrevet valgte vi å annonsere tilbudene dagen før for alle på nyhetsbrevlisten. Slik kunne abonnentene være først til å handle på tilbud og unngå at produktene ble utsolgt før de fikk handlet.
På Facebook og Google kjørte vi generelle Black Week annonser, samt annonser for dagstilbudene for å supplere nyhetsbrevene. Vanligvis ville vi kjørt A/B-testing gjennom hele perioden for å finne ut hvilke elementer som konverterer og ikke, men på grunn av en kort kampanjeperiode var vi nødt til å bruke best practice og resultater fra tidligere kampanjer for å vurdere hvilke budskap, creatives og målgrupper vi skulle bruke.
God avkastning til tross for høy CPM
Til tross for at annonseprisene endte opp med å bli 98% høyere under Black Week, sammenlignet med gjennomsnittet for året, klarte vi å oppnå en sterk ROAS (avkastning på annonsekostnader) på hele 2160% eller 21,6,- per krone brukt, og omsetning fra annonsering økte med 173% sammenlignet med Black Week 2020.
Arbeidet med nyhetsbrevet skulle også vise seg å skape gode resultater. Hele 30% av den totale omsetningen under Black Week kom fra nyhetsbrevet. Dette ga oss et godt løft mot å nå målet om 100% økning i omsetning for året.
Totalt sett endte vi opp med en økning på 171% i omsetning, år-på-år under Black Week 2021.
Ønsker du hjelp med årets Black Week kampanje?
ROAS: Lær mer om hva som gjør en kampanje profitabel og transparent
Les blogginnlegget vårt om Performance Marketing