Det sies i de fleste bransjer at nettverksbygging er utrolig viktig. Det er noe Monika, utvikler i Smart Media, fant ut når hun skulle hente junior i barnehagen en dag. Mens de ventet på at barna skulle komme ut havnet hun i samtale med en annen forelder om digitale utfordringer og markedsføring for deres familiebedrift, Norlog.

Disse uformelle samtalene ledet oss til det viktige spørsmålet: Er det dags for en Discovery Call? Discovery call er en del av prosessen vår for å kartlegge om vi er en god match med kunden. Dette er et et innledende møte hvor vi diskuterer kundens mål satt opp mot våre prosesser og hva vi tror er realistisk å oppnå med kunden.

Det ble raskt klart at vi var en match made in heaven. Norlog hadde behov for å få en markedspartner på banen, og vi i Smart Media er alltid på utkikk etter bedrifter med ambisjoner og hårete mål som vi kan samarbeide med.

Gode resultater til tross for lite fokus på markedsføring

Som de fleste bedrifter i begynnelsen av en omfattende ekspansjonsfase har Norlog gjort stor suksess med nettbutikken takket være flittige, smarte hoder internt i selskapet som ikke har vært redde for å bevege seg ut av komfortsonen. Selv om en slik DIY-tilnærming kan skape vekst på kort sikt kan det også føre med seg voksesmerter. Etter å ha vært innom et par ulike markedsføringskanaler uten en overordnet strategi ble vår jobb ganske klar: Det var behov for en multi-kanal-plan bundet opp i en felles strategi.

Målet med denne multi-kanal-planen har vært å øke omsetningen for Norlog med 100%, altså doble den, år-på-år. Det ble også satt opp delmål som tar sikte på å bli flinkere på å treffe målgruppene våre med relevant innhold for å øke den organiske omsetningen og holde levetidsverdien oppe.

Norlog_Team
Ildsjelene og teamet bak landets største nettbutikk for skogbrukere, Norlog

Vurdere behov opp mot styrker og svakheter

For å nå disse målene var vi nødt til å komme oss forbi et par hinder. En utfordring vi gikk oss på tidlig i prosessen var at kunden benyttet et CMS/Nettbutikkløsning som ikke var egnet til digital markedsføring. Med mangel på verdifulle funksjoner som dynamiske produktanbefalinger, integrasjon opp mot nyhetsbrevløsning samt tungvinte integrasjoner opp mot markedsføringsverktøy var det noen prosjekter som tok lengre tid mens andre rett og slett måtte vike inntil en ny løsning var på plass.

Siden dette var første gang kunden benyttet Google Ads hadde vi også en jobb med å skille ut og prioritere de riktige søkeordene. Som spesialistleverandør er Norlog ekstremt konkurransedyktige på merkenavnsøk og nisje-generiske søk; altså søk etter spesialistprodukter til skogbruket. Andre produkter derimot; som grenser mer mot hobbybrukeren; produkter som også føres av Biltema og Jula, ble for harde å konkurrere med på pris.

Oppsett av annonsekontoer og kontinuerlig optimalisering

Det var ingen mulighet for å bytte CMS på det tidspunktet vi tok over markedsføringen for Norlog. Derfor kom vi opp med alternative løsninger på de tekniske problemene. Omsider hadde vi sporing både på Google Ads og Facebook ads, noe som er strengt nødvendig for å kunne benytte seg av automasjon til en viss grad.

Arbeidet med søkeordanalyser og utbygging av kontoen på en agil måte basert på søketermer ble en gjentakende aktivitet på Google Ads. I Facebook jobber vi alltid med kontinuerlig testing av målgrupper, produkter, annonsetekst- og bilder.

Ved å ha en målgruppe og posisjonerings-workshop tidlig i prosessen hadde vi et klart bilde på hvem vi prøvde å nå ut til med markedsføringen og hvordan vi skulle kommunisere med de. Dette har lagt et grunnlag for videre arbeid med innholdsmarkedsføring og inbound.  Ved å vite mest mulig om målgruppene våre kan vi skreddersy tekst, bilder og video på tvers av blogginnlegg og nyhetsbrev for maksimal effekt opp mot målene våre.

Stihl_Ryddesag

Enorm økning i omsetning med god lønnsomhet

Vi skal ikke ta på oss absolutt all ære for resultatene vi har sett dette året. Etter over ett år med materialmangel har mange gårdbrukere og skogbrukere investert i mobile sagbruk for å fylle sine materialbehov. Det er derimot ingen tvil om de faktisk sammenlignbare resultatene på de to kanalene vi har driftet performance marketing; Facebook Ads og Google Ads.

For å oppnå disse resultatene har vi benyttet oss av gode, kjente verktøy. Google Ads, Analytics, Datastudio og Facebook ads og SEMRush har vært kjernen av aktivitetene vi har driftet.

Oversikt over omsetning i 2021

Omsetningen i løpet av første halvår av 2021 havnet på 90% over fjoråret. Vi nådde altså ikke målet om doblet omsetning med en gang, men til tross for sedvanlig rolige sommermåneder har vi nå i slutten av august krysset den magiske grensen på 100% økning i omsetning.

Oversikt over ROAS i 2021

ROAS, return on ad spend, altså avkastningen fra annonseringen har fluktuert en del basert på både ulike tester og en naturlig nedgang i markedet. Mai 2021 vil forbli høydepunktet enn så lenge, med rekordhøy omsetning og ROAS på samme måned. I året før vi tok over ansvaret for markedsføring hadde Norlog en god ROAS på 34.5.

Etter at vi tok over alle kanaler har vi sett en gjennomsnittlig ROAS på 19 og en maksimal ROAS på 30. Til tross for en nedgang i ROAS har omsetningen fra markedsføring derimot økt med 190%, nesten en tredobling. Det at avkastningen var betraktelig bedre før vi tok over kontoene er grunnet mangel på skalering av omsetning. Til tross for at vår aktivitet har drevet en lavere ROAS har den totale avkastningen så langt i 2021 vært 89% høyere enn i 2020 totalt.

En spennende tid i møte

Nå som vi igjen går inn i høysesong for hogst og drift av skogbruk er vi veldig spente og positive til prospektet av å nå nye høyder sammen med Norlog. Det kommer ofte utfordringer med på kjøpet når man skal implementere en ny markedsstrategi og nye kanaler, men jobben vår har blitt gjort mye enklere av et solid team på kundesiden som er positive og engasjerte i det vi gjør:

"Vi har jobbet med Smart Media en stund nå og kan tydelig se økningen i trafikk og omsetning i nettbutikken. Dette samarbeidet har utfordret oss på en positiv måte hvor vi spiller på hverandres kvaliteter. Vi ser frem til å fortsette arbeidet med Smart og gleder oss på nye rekordresultater!" - Kristian Stenstad, Markedssjef, Norlog

Ønsker du å finne ut mer om hvordan vi kan samarbeide? Vil du ta bedriften til nye høyder, men vet ikke helt hvor du skal starte? Book et uforpliktende møte under da vel, så tar vi en prat om ditt utfordringsbilde og potensiale!