Slik lykkes du med digitale kampanjer

Slik lykkes du med digitale kampanjer

Publisert: 19. juni 2020

2023-aug-25-Smart-Media-miljøbilder-01-2

Hvert år brukes enorme summer på digital markedsføring i Norge. Her forteller vi deg hvordan du lykkes med din digitale kampanje.

Alle kampanjer trenger et mål. Begynn derfor med å skrive opp målsettingen med kampanjen din. 

Neste steg er å definere målgruppen. Her brukes begrepet personas som er en semi-fiktiv person. Dette kan eksempelvis være en kvinne på mellom 30 og 35 år med samboer som bor i en mellomstor by. Hun jobber innen helsesektoren og har en årslønn på 500.000 kroner. Desto flere detaljer, desto mer målrettet blir kampanjen.

Hvor skal du publisere?

Når målgruppen er bestemt, må du bestemme deg for hvilken plattform som er best egnet for din kundegruppe. Er kundene dine på Facebook, Instagram, Snap, TikTok eller Twitter?

Sammen med Smart Media skreddersys kampanjen for valgte kanaler.

Målrettet annonsering

Digital markedsfører i Smart Media, Therese D. Laugen, sier mange bedrifter fikk et prekært behov for markedsføring i kjølvannet av koronatiltakene. 

- Mange ville ha målrettede annonser rettet mot nye markeder. Vi hjalp dem med å definere målgruppen, samt lage selgende budskap, sier Laugen.  

Hun viser blant annet til en kampanje hun var med å lage i mars 2020. Kampanjen skaffet røyeprodusenten Blåfjell i Lierne livsviktige inntekter.

Ifølge Laugen handler markedsføring i koronaens tid om å snu seg om raskt og å finne nye markedsområder. Her kan digitalbyrået Smart Media hjelpe deg med å utarbeide annonser som gir resultater. Med definerte målgrupper, velutprøvde analyseverktøy og god oppfølging når du ut med ditt budskap. 

- "Alle" kan lære seg å lage en enkel annonse på YouTube, men dette er bare starten på prosessen. I Smart Media henter vi ut data og lager tilpassede og målrettede annonser, sier Laugen.

Tenker nytt: Therese D. Laugen er levende opptatt av å gi kundene markedsføring som selger.

Velger kampanjen som virker

Som kunde skal du være trygg på at vi finner den kampanjen som virker best for deg. For å finne den beste løsningen tester vi derfor mange forskjellige annonser samtidig, slik kan du som kunde være sikker på at vi går videre med det beste alternativet.

Disse tre stegene øker sjansen for en vellykket salgskampanje:

  • Rett deg inn mot riktig målgruppe.
  • Velg riktig strategi.
  • Lag et selgende budskap som treffer.