Alle vil bli sett på nett, men å oppnå mer synlighet er ikke alltid like lett. Her er rådene som får deg i gang.

SEO

 

SEO (Search Engine Optimization) kan høres komplekst og vanskelig ut. Søker du etter “SEO” på Google finnes det en rekke artikler med mye teknisk språk og kompliserte formuleringer.

Screenshot 2020-12-09 at 15.16.36

Folk må finne deg

 

Det som derimot er enkelt å forstå er at din bedrift være søkbar gjennom Google om den skal komme seg opp og fram. Kort fortalt: Er du ikke tilstede på verdens største søkemotor vil bedriften sannsynligvis få problemer med å overleve.

SEO bidrar til økt synlighet gjennom organiske søk (ikke-betalt markedsføring). God synlighet i slike søk vil i sin tur føre til at flere besøkende klikker seg inn på nettsiden din. 

 

 

Rangering og synlighet

 

SEO dreier seg i aller første rekke om rangering og synlighet. Kort fortalt handler dette om hvor høyt opp en spesifikk nettside plasseres på resultatsiden i en søkemotor. Har nettsiden din høy synlighet har den med andre ord en fremtredende plass på søkemotorens resultatside.

På den andre siden av skalaen har du dårlig synlighet. Det oppstår når nettside din ikke dukker opp i søkeresultatene ved relevante søk.

edho-pratama-yeB9jDmHm6M-unsplash

Kjøp starter med søk

 

Et eksempel på dårlig synlighet er om du driver et snekkerfirma i Steinkjer og opplever at firmaet ditt ikke kommer opp i Google når du søker på “snekker i Steinkjer.” Synlighet er viktig fordi svært mange potensielle kunder gjør grundige søk på nett før de bestemmer seg for hvilken nettside og leverandør de skal kjøpe fra. Med andre ord: De aller fleste netthandler starter med googling.

Så, hvordan “forstår” Google hvilke nettsider som skal rangeres høyere enn andre? Det korte svaret er algoritmer. Disse styrer hvilke nettsider som er mest relevante basert på søk. Algoritmene styrer også hvordan søkeresultatene skal rangeres slik at de mest populære eller viktige resultatene kommer øverst.

 

Høy popularitet hjelper

 

Hva som prioriteres av søkemotorene er avhengig av flere ting. Det handler blant annet om relevansen mellom det du søker etter og det innholdet Google finner fram til deg. Men det handler også om troverdighet og hvilke sider som er mest populære på nettet.

I utvelgelsen av det innholdet Google mener er relevant for deg, tar søkemotoren utgangspunkt i populariteten til en nettside. Google setter nemlig likhetstegn mellom populært innhold og det de mener er verdifullt.

 

andrew-neel-QLqNalPe0RA-unsplash

Må finne siden din

 

Det er flere ting som kan påvirke synligheten din på Google. Å legge til innhold, optimalisere navn på bildefiler eller øke kvaliteten på interne lenker kan påvirke rangeringen og synligheten din på nett i positiv forstand. At andre velger å lenke til nettopp din nettside betyr også mye.

Det aller viktigste er imidlertid at søkemotoren må finne nettsiden din. Deretter må sidene skannes for å finne fram til nøkkelord og hva sidene handler om. 

 

Forstår bare tekst

 

Til slutt må sidene legges til søkemotorens database sammen med alt det andre innholdet som den finner på nett. På denne måten kan algoritmene avgjøre om nettopp din nettside skal vises i relevante søk.

Det er viktig å være klar over at søkemotorer bare forstår tekst! Der du ser bilder, videoer og grafiske elementer ser søkemotoren bare bokstaver og tall.  Som deg selv, leter søkemotorer gjennom nettet. Den følger lenker og analyserer innhold, men altså bare i tekstform. 

Pass derfor på at navigasjon og lenker bare består av tekst. Pass også på at URL-strukturen er enkel. Ikke skriv lange, kompliserte setninger. Side-hastigheten innvirker også. En side som laster raskt blir nemlig sett på som et kvalitetstegn av Google. Filer på siden, eksempelvis mediefiler som bilder og videoer, bør derfor være så små som mulig.

romain-vignes-ywqa9IZB-dU-unsplash

Nøkkelord-research

 

Det er bare mulig å få folk til å oppdage det du tilbyr hvis du rangerer høyt i nettsøk. Finn ut hvilke nøkkelord som brukes i søkene gjennom en nøkkelord-undersøkelse. Det finnes flere tilbydere av slike analyse-tjenester, og når denne analysen er på plass kan SEO-optimaliseringen av innholdet starte.