Mistet bookinger for én million. Nå setter Norway Nature sin lit til det norske markedet.

Mistet bookinger for én million. Nå setter Norway Nature sin lit til det norske markedet.

Publisert: 15. juni 2020

2023-aug-25-Smart-Media-miljøbilder-01-2

Hvert år har utlendinger kommet trekkende til Flatanger for å se ørn. Så kom korona. Med hjelp fra Smart Media skal Norway Nature få norske turister ut i den trønderske skjærgården.

Han startet som daglig leder i vår. Det ble en oppstart som ikke gikk helt etter planen.

Rett etter jeg startet mistet vi nesten alt av bestillinger. Bookinger for 1 million kroner forsvant ganske tidlig. Det var da vi tok kontakt med Smart Media, sier Olsen.

Familier og par

Han legger ikke skjul på at det har vært en krevende vår. Da de utenlandske bestillingene forsvant ble man tvunget til å tenke nytt. Det hjalp lite på likviditeten at flere av bestillingene ble flyttet fram i tid siden ingen av bestillingene var betalt på forhånd. 

Det gjorde det helt nødvendig å se seg om etter et nytt marked. Nå setter Olsen sin lit til det norske markedet der familier og par er de viktigste målgruppene.

Når forstod dere at denne sommeren ikke ble en normal sommer?

Det gikk noen uker før en tok inn over seg at dette ikke var noe som gikk over raskt. Både januar og februar i år var bedre enn tilsvarende periode i 2019. Dette gjorde at vi hadde gode forhåpninger for årets sommer, sier Olsen.

Erfaren guide

Selv om mange nordmenn har mulighet til å se ørn, er det rammen rundt opplevelsen som Norway Nature satser på. I tillegg til store naturopplevelser vil den erfarne guiden Ole Martin Dahle, også kalt ørnemannen, være trekkplasteret. Han kjenner skjærgården i Flatanger  og dyrelivet her bedre enn noen andre, skal vi tro Olsen.

Vanligvis har ikke Dahle ledig kapasitet. Det har han i sommer og det ser vi på som noe positivt, sier han.

Olsen har selv vært med på flere turer med Dahle. Han sier folk raskt vil skjønne at Dahle er veldig godt kjent i området. Det er nemlig selve guidingen som skaper merverdien på turene og Dahle vet hvor hvert eneste reir er. 

Det er Ole Martins kunnskap om naturen og fuglene som gjør dette så spennende, sier Olsen.

Stor kunnskap

Ifølge Olsen vet eksempelvis Dahle hvilke ørner som er tøffe og hvilke som  plukker opp fisken noen meter fra båten. Han vet også hvilke som er mer beskjedne og ønsker mer avstand til båten. 

Selv sier Olsen at han lærer jeg noe hver gang han er med Dahle ut på tur. Enten det er det engelske navnet på tyvjo, eller det at ørna kan finne på å stjele fisk fra oteren.

Etter en tur på sjøen med Ole Martin sitter jeg alltid igjen med følelsen av å være "goddemt", som vi sier i Flatanger. Jeg tror det er et ord beskriver glede og ro på samme tid, sier han.

Kortreist suksess

Olsen håper naturlig nok at mange norske turister vil få øynene opp for Flatanger i sommer. For de historieinteresserte finnes det skipsvrak fra krigens dager her, og med over 1000 øyer, holmer og skjær er flatangerskjærgården i seg selv særdeles innholdsrik.

Norway Nature´s satsing mot det norske markedet gjøres ikke helt uten tidligere erfaringer. For to år siden gjennomførte de flere safariturer i skjærgården med turister som primært kom fra nærområdet. Man erfarte raskt at folk var nysgjerrige og stolte av det som fantes av muligheter i nærområdet.  

Dette ga oss troen på at en kan selge slike opplevelser til familier. Hvor stort markedet blir vil tiden vise. Vi hadde noen bookinger før vi startet denne kampanjen. En del vet om Ole Martin og Flatanger-ørna fra tidligere. Nå gjør vi det mer tilgjengelig og bookbart, sier Olsen.

Løfter i flokk

Han håper også turistene som trekker til Flatanger vil benytte seg av de mange andre tilbudene i Flatanger. Han reklamerer blant annet med fine campingplasser, kajakkutleie, klatrestier og en fin restaurant.

Vi ønsker at alle disse lykkes og vil gjerne samarbeide med alle disse. Det handler om å styrke hverandre og løfte i flokk, sier han.

Olsen sier det er mye optimisme å spore i Flatanger for tiden.

Det er mange som har sett at dette er en fin plass å bo. Vi svartmaler ikke situasjonen. Neste år står vi kanskje enda sterkere ved at vi kanskje har to bein å stå på, både det norske og internasjonale markedet, sier han.