Hva bør du satse på i 2021?

Hva bør du satse på i 2021?

Publisert: 14. januar 2021

stasjon_04

Hvordan skal du møte kundene dine i 2021? Her kommer noen markedsføringstips for sosiale medier.

stasjon_04

Endelig er 2020 over, vil du kanskje si. 2020 har uten tvil vært et år utenom det vanlige. For mange har konsekvensene blitt store. Mange har mistet jobben, store arrangementer har blitt avlyst, utenlandsturer har blitt kansellert og mange har hatt minimal sosial kontakt med andre siden tiltakene ble iverksatt i midten av mars i år. Pandemien har også endret på hvor en finner ansatte, kunder og leverandører.

Nå i 2021 er det imidlertid tid for å se framover! Sett fra den positive siden var 2020 året da digitale kommunikasjonsformer virkelig ble satt på prøve.  Mange har påpekt at korona-situasjonen har bidratt til at vi har tatt store teknologiske skritt. Denne utviklingen hadd sannsynligvis ikke gått så raskt om det ikke hadde vært for pandemien. Så hva kan vi vente oss i 2021? Hvilke trender forblir og hva kommer?

2023-aug-25-Smart-Media-miljøbilder-27

Facebook

Vi kommer ikke unna Facebook. Plattformen har imidlertid gått fra et sted der «alle» legger inn hva de gjør og spiser til i større grad å bli en kalender for det som skjer innen ulike grupper. Ifølge en fersk undersøkelse gjort av selskapet Meltwater er imidlertid Facebook den mest brukte markedsføringskanalen.

93 prosent av de spurte svarte Facebook med Linkedin og Instagram på de neste plassene (83 prosent).

Samtidig har det blitt vanskeligere og vanskelig å nå fram med markedsføringsbudskapet på Facebook. Flere og flere reklameinnlegg gjør det vanskeligere å nå fram.

mockups-design.com

Godt og langt

En måte å nå fram til målgruppene dine er gjennom video. I den forbindelse har du sikkert hørt: Lag videoen så kort som mulig! Men har du et godt budskap du vil formidle så er det ingen grunn til å lage korte videoer. Altså, du må fortsatt fange seerens interesse innen tre sekunder, men derfra og ut bør du ikke være bundet av en maksimal tidsgrense. 

Gode videoer går aldri av moten! Det samme gjelder også for tekst: Desto lenger du klarer å holde på leseren, desto høyere vil rangerer Google deg. Det er likevel viktig å huske at langt innhold ikke er ensbetydende med interessant innhold. 

mockups-design.com

Skap engasjement

Det kreves en god penn for å holde på leserne. Men belønningen vil være høyere plasseringer i Googles søkeresultater, som igjen kan bety mer organisk og ikke minst gratis trafikk til din nettside. Du må uansett ikke glemme SEO-optimalisering.

Klarer du å inspirerer potensielle kunder til å ta i bruk produktet ditt har du også kommet langt. I dag er det slik at Facebook belønner annonsører som lager godt, informativt og engasjerende innhold ved å sørge for enda bedre organisk rekkevidde på slike videoer.

Svar på det publikum faktisk lurer på

Innhold som er laget for å svare på et konkret søk blir rangert høyere opp av Google enn rene produktsider. Ved å analyse egne nettstedsdata kan du lærer mye om ditt publikum og skreddersy innholdet opp mot dette.

Screenshot 2023-11-01 at 21.45.49

Ekte mennesker og følelser er fortsatt gull verdt

Det blir stadig flere bevisste forbrukere der ute, og du kan styrke merkevaren ved å tørre å vise mer personlighet. Det å vise frem ekte mennesker og følelser bidrar til å skape en lojalitet fra forbrukere som føler at de kjenner «dere».

Kunden i sentrum

Innsikt og kundeforståelse er veien å gå om du skal nå målgruppene dine. Innhenter du kunnskap gjennom webinarer og research vil du få god og oppdatert kunnskap. 

2023-aug-25-Smart-Media-miljøbilder-18

Kort oppsummert handler en vellykket some-markedsføring for 2021 om å sette forbrukerne i sentrum.

Forbrukerne har mer makt enn noen gang og denne trenden vil sannsynligvis forsterkes enda mer i 2021 og utover. Sett i lys av dette vil selskaper som forstår forbrukerne, deres motivasjoner og behov også være de som overleverer de turbulente tidene som sannsynligvis fortsetter et godt stykke inn i 2021.