I det første innlegget i den ultimate guiden til nettsider som skaper verdi fokuserte vi på hvilke arbeidsmetoder som kjennetegner en nettside som faktisk fungerer. I dette innlegget fokuserer jeg på hvordan du kan koble dette opp mot markedsføring og hvordan du burde takle dette på din nettside. Hvis du ikke liker eller bryr deg om markedsføring så har jeg en dårlig nyhet for deg: nettsider er en form for markedsføring. Du må derfor få en grunnleggende forståelse området før vi går videre. Dette innlegget vil hjelpe deg med akkurat dette! Så til innlegget:

Hva de fleste digitale markedsførere gjør feil

Mennesker som jobber innen digital markedsføring gjør av og til ting som ikke er helt rasjonelt. Jeg vet, drøy påstand, men hør meg ut. Se for deg hva som tar livet av folk flest i dag. Kreft, hjerteinfarkt, slag og mye annet. Skummel liste, men selv om dette er skummelt så springer du ikke til nærmeste apotek og svelger alt du får kjøpt av medisin. Dette vil åpenbart skape flere problemer enn det løser.  Hva gjør du så i stedet? Du venter med medisinen til du har fått diagnosert at du har et problem.

Jeg håper at dette er åpenbart for deg, men det er overraskende nok ikke hva folk gjør med sine nettsider. For å fortsette analogien så springer de fleste rett til “markedsføring-apoteket” og tvangsforer nettsiden med alt de får tak i. De lurer så på hvorfor de ikke får løst sine problemer. Du tror kanskje dette er satt på spissen, men tro meg, jeg treffer slike holdninger overraskende ofte.

Husk at dine besøkende er svært lite tålmodig. Du burde derfor behandle den lille oppmerksomheten du får på en god måte. Så hvordan gjør du dette? Jo, samme måte som med alle andre problemer: diagnoser hva som ikke fungerer godt nok, identifiser problemet og implementer den beste løsningen. 

La oss se på et eksempel

Her er et eksempel som illustrerer hvorfor diagnoser,  identifiser og implementer løsning er en så god metode (og hvorfor alternativet er langt ifra bra nok). Se for deg at bedriften SuperkulXYZ akkurat har lansert deres nye, kule produkt: XYZ 2.0.

Har du kjøpt dette produktet? Jeg tipper nei, mest sannsynlig på grunn av en eller flere av følgende:

  • Du vet ikke hva det gjør.
  • Du vet hva det gjør, men du vet ikke hvorfor du trenger det.
  • Du er usikker på om det kan gjøre det som loves.
  • Du vet ikke om det er kompatibel med annen teknologi som du har kjøpt.
  • Du mener det er alt for dyr.
  • Du stoler ikke på bedriften siden du aldri har hørt om dem fra før.
  • Du trenger å tenke på det.

Hvis du ikke vet hva XYZ 2.0 er laget for så må bedriften ganske enkelt fortelle deg dette. Det kommer på samme om de tilbyr en garanti, lavere pris eller stolt viser frem fantastiske brukeromtaler. Du kommer ikke til å kjøpe.

Det eneste som kanskje påvirker deg til å kjøpe er en forklaring på hva XYZ 2.0 faktisk gjør, for eksempel noe som “XYZ 2.0 lar deg blokkere annonser”. En landingsside som i stedet stolt fremhever garantier, brukeromtaler og pristilbud gjør ikke noe annet enn å redusere sannsynligheten for at du leser paragrafen som forklarer hva produktet gjør.

Produktet må relatere til noe du bryr deg om

Se nå for deg at du vet hva dette produktet gjør, men at du ikke skjønner helt hvorfor du trenger det. Hjelper det da at du får en fantastisk garanti? Nei. Kjøper du hvis du får 50% rabatt? Nope. Hva hvis du ser at ti tusen mennesker du aldri har hørt om digger produktet? Neppe. Det eneste som kan flytte deg nærmere et kjøp er en forklaring på hvordan produktet relaterer til noe du bryr deg om. For eksempel noe som: “XYZ 2.0 lar deg blokkere annonser slik at du kan surfe på Facebook og Youtube uten forstyrrelser”.

Dette tar oss til et veldig viktig poeng. Du må for hver enkelt innvending vise en klar og tydelig motinnventing:

  • Hvis dine besøkende ikke vet hva det gjør, forklar så hva det gjør.
  • Hvis dine besøkende vet hva det gjør, men skjønner ikke hvorfor de trenger det, forklar så fordelene.
  • Hvis dine besøkende tviler på at den kan gjøre det som loves, presenter så bevis.
  • Hvis dine besøkende er usikker på at det er kompatibelt med eksisterende teknologi, forklar så kompatibilitet.
  • Hvis dine besøkende ikke stoler på bedriften, vis så bevis på at bedriften er troverdig.
  • Hvis dine besøkende trenger å tenke på det, gi de så en grunn til å handle med en gang.

Hvert bilde og hvert ord har et veldig spesifikt formål

Dette gjelder for hver eneste element på nettsiden. Hvert bilde og hvert ord har et veldig spesifikt formål. Garantier er for eksempel kun en metode for å redusere risiko og samtidig demonstrere at bedriften står bak sine påstander. Det fungerer kun hvis dine besøkende føler risiko eller usikkerhet på om det du sier faktisk er sant. Hvis dette ikke er tilfellet så blir garantier ubrukelig.

Negative overskrifter er et annet eksempel på en metode som er designet for å flytte besøkende nærmere kjøp. “8 Feil du burde unngå når du velger nettsideleverandør” fungerer kun når besøkende har bestemt seg for å velge en nettsideleverandør. Hvis de i stedet er på utkikk etter gratis bilder for sin nettside så vil de ikke bry seg.

Dette er kun to eksempler, men det illustrerer et viktig poeng: Du må forstå metodens funksjon før du implementerer. Det er langt bak mål å tvangsfore nettsiden med alle mulige metoder kun fordi du har lest at det fører til flere kunder.

Det de aller beste markedsførerne gjør er at de lager innhold som løser deres besøkendes innvendinger akkurat i det de kommer på dem. Dette krever at de forstår sine besøkende ekstremt godt. Det er derfor at de aller beste markedsførerne finner ut (i stedet for å gjette) akkurat hvorfor deres besøkende ikke konverterer til kunder.

Dette høres sikkert vanskelig ut, men heldigvis for deg eksisterer det flere metoder som lar deg gjøre akkurat dette. Jeg beskriver flere av disse metodene i neste innlegg:

Les del 3

Klikk på denne linken for å lese det tredje innlegget i denne serien: Den ultimate guiden til nettsider som skaper resultat – Del 3: Identifiser problemer