Hvis du har jobbet med en eller flere nettsider tidligere så kjenner du deg kanskje igjen i denne historien: Du har nettopp investert mye tid og penger i en ny nettside. Den ser veldig bra ut. Du er stolt over resultatet og alle som ser den kommenterer på hvor mye bedre denne er enn den gamle/dine konkurrenter. Den har stilig design, brukervennlig, mobilvennlig… rett og slett alt det folk forventer fra en god nettside i dag, men hva skjer? Ingenting

Hvis du er heldig så får du noen flere besøkende, men langt ifra nok til å få en avkastning på investeringen. Nettsiden blir nesten som en kaffekopp laget av sjokolade; den ser stilig ut, men den smelter det sekundet du fyller den opp med besøkende. Du tenker kanskje så at salg fra nettsiden ikke er det viktigste, du selger jo fra andre kanaler. En nettside er bare noe du må ha for å være synlig i markedet, for å bygge din merkevare. Men la meg stille deg et spørsmål:

Er du egentlig synlig? 

Jeg har jobbet med flere hundre nettsider i løpet av min karriere, og jeg kan med hånden på hjerte si at dette er en feil som jeg ser går igjen og igjen… og igjen, uansett industri og størrelse på bedrift. Så hva er det som skjer? Hvorfor er det slik at majoriteten av alle nettsider aldri gir en betydelig avkastning?

Jeg skal i denne guiden fortelle deg hva majoriteten av nettsider i dag gjør feil, hvordan du kan gjøre det bedre, og hvordan du kan lage nettsider som lever opp til dine mål, som faktisk skaffer deg flere kunder (og forhåpentligvis mer penger). Denne guiden er ikke for deg hvis du leter etter steg for steg dokumentasjon på hvordan du setter opp WordPress, koder CCS eller HTML. Hvis du kun trenger en visuelt pen nettside så kan du sette opp dette på en, to, tre med Wix eller Squarespace

Hvis du derimot har planer om å lage en ny nettside i 2020 som faktisk skaper verdi er denne guiden for deg. Lurer du på hvordan en god nettside ser ut som? Eller er du usikker på hvordan du kan lage en nettside som skaffer flere kunder? Da er denne guiden for deg.

Hvordan lage en nettside som skaper verdi

Har du noen ganger sett på en nettside og tenkt; hvordan er det mulig at de tjener penger? Jeg har, flere ganger. Realiteten er at de fleste nettsider i dag fokuserer på seg selv. De er designet og utviklet med bedriften i fokus. Det er naturlig for bedrifter å fortelle om seg selv og hvilke tjenester og produkter de leverer, men nettsider med betydelig fortjeneste gjør derimot ikke dette. De fokuserer i stedet på deres brukere. Dette høres kanskje åpenbart ut, men det er faktisk noe som er overraskende uvanlig. 

Fungerende nettsider har bestandig fokus på brukeren. Dette er et så viktig poeng at jeg anbefaler alle som spør meg om hvordan de burde lage sin egen nettside å fokusere på dette før de starter med design, markedsføring og teknologi. Fokuser på å lage sider som konverterer besøkende til kunder, ikke på det du har lyst til å fortelle. Hvis du lager sider som dine besøkende elsker så vil de bli dine kunder. Ganske enkelt.

Tenk på hvor enkelt det blir å få flere besøkende hvis du har en side som ditt segment elsker. Annonsering blir enklere siden du komfortabelt kan bruke mer penger enn dine konkurrenter. Søkemotoroptimalisering blir null problem når du har en side som folk faktisk vil linke til

Ok, nok forklaring av problemet. La meg fortelle hva dette innebærer og hvorfor det burde være din absolutt høyeste prioritering. 

Hvorfor verdens beste nettsider er best (og hvordan du kan gjøre det samme)

Hvis du setter deg ned og ser på de største nettsidene du kan tenke på (Facebook, Google, Amazon, Youtube, Wikipedia o.l.), så vil du se noe som heter vitenskapelig design. Så hva er egentlig vitenskapelig design? Jo, la meg forklare: De beste nettsidene er designet for funksjonalitet, ikke estetikk.

Se på disse to kaffekoppene: 

Eksempel på estetisk designEksempel på vitenskapelig design

Begge har blitt grundig designet, men for forskjellige mål. Den til venstre er designet for å se bra ut. Den til høyre er designet for å drikke kaffe. 

Disse representerer to tilnærminger til design: 
  1. Estetisk: Kaffekoppen representerer bra design til mennesker som tror at design betyr optimalisering av utseende. Selv om denne koppen sikkert fungerer til å drikke kaffe, så er det åpenbart ikke det mest praktiske løsningen.
  2. Funksjonelt: Kaffekoppen representerer bra design til mennesker som tror at design betyr optimalisering av funksjonalitet. 
Det samme holder sant for design av nettsider: 
  1. Estetisk: Majoriteten av webdesignere lager nettsider for at de skal se bra ut. De bruker lite til ingen tid på målene til bedriften og deres kunder.
  2. Funksjonelt: Godt webdesign er etter min mening et design som møter behovene til sin forretning og kunder.

Hvilken tilnærming tror du fungerer best? Se på Amazon, Facebook, Wikipedia, eBay, Reddit og andre ledende nettsider og gjør opp din egen mening. Er de designet for utseende eller funksjonalitet? 

Du trenger ikke å nedprioritere design

Alt dette betyr ikke at du skal nedprioritere design. Tvert om er det helt ok å optimalisere for utseende hvis du vet at dette vil få dine besøkende til å kjøpe mer. På dette punktet blir estetisk og funksjonelt design en og den samme. Feilen oppstår først når bedrifter bruker estetikk som en substitutt for brukerundersøkelser og testing. 

Du lurer kanskje på hvorfor vi ikke kan optimalisere for begge to samtidig? Godt spørsmål, men dette blir det samme som å få profesjonelle fotballspillere til å spille i dress i stedet for fotballklær. Det ser kanskje bedre ut, men det vil åpenbart ikke fungere. 

Nettsider som fokuserer på utseende foran funksjonalitet resulterer også større kompleksitet. Stilige bilder, kompliserte layouts, dekorative elementer… alt dette resulterer i en visuelt pen nettside, men det innebærer også mye mer arbeid. En endring kan fort kreve en utvikler, samtidig må nettsiden sjekkes på forskjellige enheter og nettlesere for å bekrefte at alt ser bra ut. En enkelt endring kan med dette fort ta flere timer hvis ikke dager. I mellomtiden har nettsider som Google og Amazon publisert flere tusen endringer. 

Hvis du bestemmer deg for å lage en nettside som er optimalisert for utseende, vil jeg anbefale at du gjør det minimalistisk, både visuelt og teknisk. Husk at godt funksjonelt design også kan se veldig bra ut. 

De beste nettsidene utfører eksperimenter raskt og ofte 

Ledende nettsider utfører ikke endringer bare fordi sjefen eller markedsavdelingen føler for det. De gjør endringer først når de har bevist at en foreslått endring har en effekt. Ofte gjennom A/B testing eller andre metoder. 

De beste nettsidene gjør raske, inkrementelle endringer. Redesign av hele nettsiden er svært sjelden

Redesign prosesser krever mye ressurser og energi, samtidig som de ofte ikke fører til et bedre resultat. Her er hvordan prosessen ser ut til majoriteten av bedrifter:

Hvordan redesign av nettsider ofte fungerer

Heldigvis må det ikke være slik. De beste nettsidene oppdateres ofte, alt fra flere ganger i uken til flere ganger om dagen. Disse oppdateringene består ofte av forbedringer til deler av undersider, ikke komplette redesign. 

Hvis du stopper å tenker på forbedringer som hele redesignprosesser, og i stedet tenker på de som små inkrementelle iterasjoner så vil du få følgende fordeler: 

  1. Du vil se hva som fungerer (og ikke fungerer) på detaljnivå. 
  2. Din optimaliseringsprosess forblir håndterbar siden du gjør kontinuerlig arbeid i stedet for å utsette alt til neste gigantiske redesign. 
  3. Du reduserer omfanget av pågående arbeid (arbeid som har blitt utført, men som fremdeles ikke har gitt avkastning). 

Det siste punktet er kilden for enorm frustrasjon hos flere bedrifter

Pågående arbeid ser på overflaten ut som en bra ting, men i realiteten kan det føre til store problemer: 

  • Pågående arbeid er tapte penger frem til arbeidet gir avkastning. 
  • Prosjektledelse av pågående arbeid er arbeid i seg selv. Spesielt på større prosjekter. 
  • Problemer blir ikke oppdaget før det er for sent. Dette gjelder spesielt større redesign prosesser der det er så mye arbeid som må utføres at ingen har kapasitet til å verifisere at de forskjellige elementene faktisk fungerer. 
  • Jo lengre tid et prosjekt tar, jo høyere blir forventningene. Dette vil nesten bestandig resultere i ekstra diskusjoner, dobbeltsjekking og unødvendig arbeid. Alt dette vil føre til at prosjektet igjen tar lengre tid, som videre er grunnen til at: 
  • Flere prosjekter blir aldri ferdig

Alt dette er grunnene til at vitenskapelig design baserer seg på hyppige og iterative endringer. 

Vitenskapelig design og din egen nettside

Vitenskapelig design kan oppsummeres med følgende prosess: 

  1. Analyser din nettside og dine besøkende. Gjør dype undersøkelser for å identifisere hvor det største forbedringspotensialet ligger. 
  2. Implementere endringer i hyppige, men små og målrettede iterasjoner. 
  3. Utfør A/B testing for å verifisere at endringene har en målbar effekt. 

Dette krever mer arbeid enn å bare publisere endringer. Spesielt med tanke på at A/B tester ofte vil avsløre at dine antagelser ikke stemmer med virkeligheten. Fordelene er derimot mye større enn ulempene. Du vil få umiddelbare tilbakemeldinger samtidig som du underveis vil identifisere hva som fungerer (og ikke fungerer) i ditt marked. 

Få bedrifter har denne typen innsikt i sitt marked. 

Les videre i del 2

Klikk på denne linken for å lese det andre innlegget i denne serien: Den ultimate guiden til nettsider som skaper resultat – Del 2: Markedsføring.