Tips og triks til en cookieløs fremtid – 2022

Tips og triks til en cookieløs fremtid – 2022

Publisert: 11. februar 2022

anbefalinger cookies 2022

Gjør deg kjent med- og begynn å implementere nye målrettingsmteoder

  • Sørg for at du har testet og konkludert med hvordan du best kan utnytte kontekstuell målretting best mulig før utfasingen trer i kraft. Dette betyr ikke at alt av budsjett skal allokeres direkte kjøpte plasseringer, men nå er virkelig tiden for å gjøre deg kjent med hvilke spissede plasseringer din bedrift drar mest nytte av.
  • Utfør en kohortanalyse og begynn å se på hvordan du kan utnytte kraften som ligger i denne typen segmenterinng. Mange vil oppleve at målgruppene dere baserer på førstepartsdata blir for små til å drive målretting - spesielt når kohortene blir veldig spesifikke. Sett derfor opp mange nok publikumsdefinisjoner med ulik granularitet slik at dere ikke står igjen på bar bakke etter å ha brukt tid på å samle data på de ulike kohortsegmentene.
  • Sørg for at dere på en etisk og GDPR-vennlig måte innhenter e-postadresser fra kundene deres. E-postadresser kan benyttes på plattformer som tillater opplasting av kundelister for remarketing. Eksempler på slike plattformer er Google (Customer Match) og Facebook (egendefinerte kundelister).

Samle inn førstepartsdata (på en etisk måte)

Vi har allerede nevnt fordelene med kohort-målretting. Kohort-målretting vil være med å danne grunnlaget for bruk av førstepartsdata i din retargeting-strategi.

Men vi trenger ikke nødvendigvis å identifisere kohorter for å begynne å legge til rette for remarketing. Det er fullt mulig å starte med remarketing hvor du målretter deg mot kunder som har foretatt seg enkle handlinger på nettsiden, som fullført et kjøp, besøkt en spesifikk side, eller bare besøkt siden i det hele tatt.

Det viktigste her er at du setter opp pulbikumsdefinisjoner i Google Analytics slik at du begynner å samle brukere i riktige målgrupper basert på deres aktivitet. Som anbefalt med kohorter anbefaler vi at du setter opp mange ulike målgrupper slik at du har noen å velge mellom når du etter en tid har oversikt over hvilke målgrupper som har innenholder nok brukere til å benyttes i markedsføring.

 

Skriver du innhold? Bra! Da er det bare å skrive enda mer

  • Skap en engasjerende kundereise med sammenhengende, konssistent og relevant innhold på alle kanaler
  • Innholdets art bør informeres av hva dine potensielle kunder ønsker å lese
    • Hvilke utfordringer har de?
    • Hvilke løsninger trenger de?
    • Hvilke intensjoner har de?
  • Sørg for at du svarer på disse spørsmålene i riktig rekkefølge. Tenk på kjøpstrakten og hvordan du kan svare på de ulike spørsmålene kunden har i de ulike delene av trakten.
    • Hva tiltrekker kunden - Toppen av trakten
    • Hva engasjerer kunden - Midten av trakten
    • Hva gleder og overbeviser kunden - Bunnen av trakten
  • Sørg for at kunden får en helhetlig opplevelse når de havner i trakten din. Alle kanaler som leder inn til en bestemt landingsside må være konsistente i forhold til
    • Tema
    • Informasjon
    • Tilbud
    • Visuell profil

 

Få UTM-taggene dine i system og bruk de til rapportering

Med økende frafall av brukere som tillater tredjeparts informasjonskapsler er det på tide å tenke mer konsekvent på hvordan man rapporterer på markedsføringsaktiviteter.

For de fleste byråer og markedsførere har attribuering vært et populært begrep i lang tid. Attribuering av konverteringer vil bli mindre pålitelige da attribuering avhenger stor bruk av tredjeparts data og brukeridentifikatorer. 

Både Google og Apple har sagt at de jobber med alternative attribuerings-identifikatorer, slik som Googles Group level conversion tracking and measurement. Apple arbeider også med en deterministisk attribueringsmodell. Problemet med begge disse er at de vil avhenge av at brukerne godkjenner denne bruken av deres data.

Det er stor grunn til å tro at det vil forekomme en større oppdatering angående attribuering snart, og hvordan triopoliet (Google, Facebook og Amazon) vil løse denne utfordringen.

Inntil da anbefaler vi sterkt at du setter deg inn i UTM-tagging av all trafikk du får fra betalte kanaler. UTM-tagging kan hjelpe deg med å forstå kjøpsbaner ved at du kan lagre informasjon som kanal, kampanje og enhet som førsteparts data i Google analytics uten å være avhengig av tredjeparts platformers målinger og analyse.

Lagring av kundedata CRM, CDP og DMP

Velg system basert på hvilket forretningsfokus din bedrift har. Med fokus mener vi om du er B2B eller B2C salgsorientert. Om B2B er ditt hovedmarked, er CRM en god løsning. Fokuserer du på forbrukere, vil CDP være anbefalt. Grunnen til at vi skiller disse to fra kundeperspektiv er fordi salgsprosessen og personlige oppfølgingen er annerledes. Vi kan si at komplekse produkter og tjenester krever individuell oppfølging, mens mindre komplekse produkter og tjenester har oppfølging som ofte generaliseres i form av markedsføringstiltak. CRM registrerer data på individnivå, mens CDP systemer bearbeider data på gruppenivå. Dette er også sentralt når GDPR forskriftene strammer inn oppbevaring av personopplysninger. 

Kom i kontakt med oss

I Smart Media er det flere ansatte som er spesialister på brukeropplevelse. Vi baserer oss på innsikt og forskning for å produsere webløsninger som øker din omsetning og overskudd.