4 ting som gjør at kunden avbryter kjøpet

4 ting som gjør at kunden avbryter kjøpet

Publisert: 01. juni 2021

Image of shopping cart

Unngå at kunden faller fra underveis i kjøpsprosessen ved å fokusere på disse tingene i din nettbutikk.

Etter å ha brukt tid, energi og penger på markedsføring for å trekke kunder til nettbutikken, kan man se for seg at jobben er gjort. Hvis kundene attpåtil har lagt varene i handlekurven og begynt på utsjekksprosessen er man vel garantert et salg? Dessverre er dette langt fra sannheten.

En analyse fra The Baymard Institute viser at hele 68% av alle brukere, selv etter de har lagt varen i handlekurven, faller fra i løpet av utsjekksprosessen. Av tre kunder som legger varer i handlekurven, er det altså kun én som faktisk gjennomfører kjøpet. Dette kaller vi abandonment rate. Vi kan ikke hindre kunder i å få kalde føtter og angre seg, men hvis det er frustrasjon eller hindringer i kjøpsprosessen som stanser salget, så er det noe vi kan forsøke å minimere. I denne artikkelen tar vi tak i 5 ting som kan minimere sjansen for at dine kunder faller fra under kjøpsprosessen, noe som vil øke omsetningen i din nettbutikk!

Kunden må opprette en konto for å fullføre kjøpet

Det er mange gode grunner til å ønske at kundene skal opprette en brukerkonto i nettbutikken. Det blir lettere å nå dem med markedsføringsmateriale og statusoppdateringer på ordre og levering, samt at kunden enkelt kan kontrollere ordrestatus og returer. Likevel er det slik at at brukere som ikke er kunder fra før, ofte ikke ønsker å lage en konto før kjøpet gjennomføres. 

Når Komplett.no i 2020 begynte med å gi uregistrerte brukere mulighet til å logge seg inn og betale med Vipps gikk andelen brukere som falt av i utsjekksprosessen ned med 13%. Derfor er det viktig at din nettbutikk har muligheten for å sjekke ut som gjestebruker, og at muligheten for dette er godt synlig.

Skjermbilde av utsjekk hos komplett
Ved å integrere nettbutikken med Vipps kan de eviglange skjemaene som kunden hater erstattes med et enkelt klikk.

Kunden gjør feil når hen skriver inn kortinformasjonen

Det å skrive inn kredittkortinformasjon kan være vanskelig. Et manglende eller feil siffer vil ødelegge for hele transaksjonen,og kan skape frustrasjon. Heldigvis kan dette gjøres mye enklere. Smart Media bygger nettbutikker med teknologi fra Stripe, et firma som spesialiserer seg på fleksible og enkle betalingsløsninger. Stripe benytter seg av avanserte løsninger som sjekker om kortnummeret er riktig og formaterer det automatisk - mens man fyller inn! 

Bilde av kredittkort med kortdetaljer
Feilskrevne kortdetaljer er en stor grunn til at mange faller av utsjekksprosessen.

Uventede ekstrakostnader dukker opp

60% av forbrukere oppgir at prisen er det viktigste aspektet for om de skal kjøpe et produkt eller ikke. Hvis de har lagt varen i handlekurven, er sannsynligheten stor for at brukeren er fornøyd med prisen på produktet. Uventede kostnader som kommer på toppen av den forventede sluttsummen skaper så mye frustrasjon at 17% av forbrukere oppgir at de har droppet en transaksjon fordi de ikke kunne se totalprisen fra starten av. Vær derfor åpen fra start på om varen har ekstra toll eller avgifter. Hvis brukeren må betale frakt, så må dette avklares så tidlig i prosessen som mulig.

Betalingsløsningene er ikke gode nok

Selv om mange fortsatt betaler med kort, er alternative betalingsløsninger som mobilbetaling og delbetaling i vinden som aldri før. Jo flere betalingsmåter du har på nettbutikken, jo større er sjansen for at kunden finner en metode som passer for seg.

Det finnes i dag mange tredjepartsleverandører som kan ivareta hele denne prosessen for din nettbutikk. Selv om enkelte leverandører er rimeligere på pris, er det viktigste å legge til rette for hva kundene dine faktisk ønsker å bruke. Vipps og Klarna er to selskaper som har høyere kostnad for nettbutikken, men som konsekvent leder til gode konverteringsrater og fornøyde kunder.

Skjermbilde av checkout med klarna
Å benytte seg av Klarna kan eliminere mange av de problemene som diskuteres i artikkelen

Kom i kontakt med oss

I Smart Media er det flere ansatte som er spesialister på brukeropplevelse. Vi baserer oss på innsikt og forskning for å produsere webløsninger som øker din omsetning og overskudd.