Hva er egendefinerte publikum, og hvordan bruke det?

Et egendefinert publikum er en spesifikk målgruppe du kan rette annonser mot på facebook. Med egendefinerte publikum kan du effektivt samhandle med relevante brukere på tvers av ulike kanaler.

Egendefinerte publikum er i bunn og grunn et system hvor facebook matcher informasjon fra dine eksisterende kontakter, med brukere på facebook. Det vil si at facebook finner profilene til kontaktene dine og oppretter et publikum av disse. Dette kan for eksempel være kundelister, nyhetsbrev eller besøkende på nettsiden. Slike publikum gir ofte gode resultater da de kjenner til og har samhandlet med bedriften din tidligere. 

 

Hvordan lage et egendefinert publikum?

For å lage egendefinerte publikum må du gå inn på din facebook business manager. Trykk så på menyen. Deretter “alle verktøy” og “publikum”.

Naviger til publikum facebook business manager

Inne på publikum-siden kan du velge mellom å opprette egendefinert publikum, speilpublikum eller lagret publikum. Velg egendefinert publikum.

Når du har valgt å opprette egendefinert publikum vil du møte en side som ser slik ut:

Opprett egendefinert publikum

Som du ser finnes det mange muligheter for egendefinerte publikum. Vi dekker de viktigste i denne artikkelen. 

 

Trafikk på nettstedet

For å opprette et publikum med utgangspunkt i besøkende på nettstedet ditt, må du ha installert en facebook piksel. Hvis du ikke har facebook piksel på nettstedet ditt vil vi anbefale å lese denne artikkelen: Hvordan bruke facebook piksel. Når du har installert pikselen på nettstedet ditt kan du opprette publikum. Du kan velge hvor langt tilbake du ønsker å hente publikummet fra. For eksempel besøkende fra siste 10, 50 eller 180 dager. Du kan også opprette publikum med utgangspunkt i sider de har besøkt. For eksempel brukere som har kjøpt et produkt (“takk for kjøpet-siden”).

 

Kundeliste

Ved å laste opp en kundeliste kan facebook matche informasjon fra dine kontakter med brukere på facebook. Det vil variere hvor stor andel av listen facebook klarer å finne. Dette kommer an på om kundens informasjon fra kjøpet, matcher informasjonen de har gitt facebook. Husk at du til enhver tid må være oppdatert på regler for personvern når du bruker informasjon fra kunder. 

 

Video

Du kan opprette publikum med utgangspunkt i videoer du har publisert på facebook eller instagram. Dette er en effektiv måte å nå personer som har vist interesse for dine produkter eller tjenester. For eksempel hvis du har en video som viser frem produktet ditt.
Du kan opprette et publikum ut fra disse kriteriene:

Facebook publikum video visninger

Facebook-side

Opprett et publikum basert på personer som følger eller har samhandlet med facebook-siden din. Du kan opprette publikum ut fra disse kriteriene:

Opprett publikum med utgangspunkt i facebook side

Dette er de fire kildene vi mener er viktigst når du skal opprette egendefinerte publikum. Hvis du ønsker å lese om de andre kildene for egendefinerte publikum kan du gjøre det her.

 

Gratulerer! Nå kan du målrette annonsene dine mot svært spesifikke målgrupper. Ønsker du å spørre oss om noe? Ta gjerne kontakt:

Vennligst skriv inn ditt navn.
Vennligst skriv inn en melding.

Kom i gang!
Når du ber om et tilbud fra oss tar vi kontakt med deg for å avklare ditt behov. Basert på dette setter vi opp et tilbud til deg innenfor ditt budsjett.

Kontakt oss