Høyt nivå på årets fylkesmesse

Onsdag 13.mars gikk Fylkesmessa for ungdomsbedrifter i Trøndelag av stabelen på Magneten kjøpesenter i Levanger. Smart Media har lang tradisjon for å engasjere seg i denne tilstelningen, som arrangeres årlig av Ungt Entreprenørskap. I år var det seniorrådgiver Thomas Aune som deltok som medlem i juryen for beste kundeopplevelse på nett, samt i juryen for beste profilering.

Thomas Aune deler ut pris under Fylkesmessen for Ungt Entreprenørskap 2019. Foto

Viktig arena for nettverksbygging

Thomas forteller at fylkesmessa er en viktig møteplass mellom studenter og næringsliv, og at det alltid er spennende å se hva ungdommene har jobbet med.

Thomas Aune. Foto
Seniorrådgiver Thomas Aune er meget positiv til Ungt Entreprenørskap og forteller at Smart Media tidligere har headhuntet nye talenter på Fylkesmessa.

– Vi er alltid på utkikk etter nye talenter, så for oss er dette også en potensiell arena for rekruttering. Nivået på årets messe var høyt, og det ble presentert mange innovative ideer. Jeg tror absolutt vi vil se mer til flere av disse bedriftene i fremtiden, presiserer han begeistret.

Smart Media har ved flere tidligere anledninger headhuntet nye talenter på fylkesmessa, deriblant Lovise Sverdrup og Erlend Løfald som startet som lærlinger i 2014. Begge jobber i dag deltid hos selskapet som designere mens de fullfører utdannelsen sin. Lovise tar bachelor i Media, IKT & Design ved Høgskulen i Volda, og Erlend i Art Direction ved Westerdals i Oslo.

– Ansettelsen av Lovise, Erlend og de andre lærlingene bidro faktisk i stor grad til at vi knakk koden for måten vi skulle jobbe på, og det preger oss fortsatt som bedrift i dag, sier daglig leder Alexander Støvik Kjølstad.

Dyktige deltakere imponerte

Thomas forteller at det var ungdomsbedriftene “Livet ut” og “TrønDesign” som vant prisene for henholdsvis beste kundeopplevelse på nett og beste profil.

– Jeg synes hele arrangementet var skikkelig bra gjennomført, et solid stykke arbeid både av arrangør og deltakere. For meg er det veldig tydelig at de deltakerne som har gått videre har tatt oppgaven sin seriøst og jobbet målrettet med produktene i tillegg til at de har gjort en god jobb med både stand, profil og markedsføring. Enkelte av deltakerne viser så god forretningsforståelse at de nesten kunne ha gått i gang med å starte bedrift med en gang.  

Fylkesmessen 2019. Foto
Mange engasjerte ungdommer møtte opp på Fylkesmessen 2019.

At entreprenørskap er en del av pensum i grunnskolen mener han er viktig for å lære seg om arbeidslivet og hvordan det er å drive bedrift.

– Å Jobbe med bedriftsforståelse er mye mer relevant enn enkelte andre fag. Det er også tydelig at arrangørene av Fylkesmessen er både engasjerte og lar ungdommen slippe til. Ungdommen får blant annet ansvar for maten som serveres, markedsføringen i sosiale medier og mye mer. Dette er en arena som virkelig fungerer. Næringslivsaktørene som ikke møtte opp i år, bør definitivt revurdere neste år.

Thomas er i alle fall ganske sikker på at han skal representere Smart Media neste år også, nettopp fordi arrangementet er såpass nyttig.

– Det er viktig å ta elevbedriftene på alvor. Disse ungdommene skal jo ut i arbeidslivet og kanskje søke jobb hos oss senere.

Kom i gang!
Når du ber om et tilbud fra oss tar vi kontakt med deg for å avklare ditt behov. Basert på dette setter vi opp et tilbud til deg innenfor ditt budsjett.

Kontakt oss