Hilmarfestivalen bygger videre på suksessen

Med over 9000 besøkende og 70 arrangementer ble Hilmarfestivalen 2018 en fulltreffer. Ikke overraskende smiler daglig leder og festivalsjef Johan Einar Bjerkem fra øre til øre når Smart Media møter han etter festivalen.

Daglig leder og festivalsjef for Hilmarfestivalen Johan Einar Bjerkem. Foto
Daglig leder og festivalsjef Johan Einar Bjerkem er svært fornøyd med Hilmarfestivalen 2018. Foto: Morten Stene.

– Vi hadde flere utsolgte hus og mange nye produksjoner. Trondheim symfoniorkester med Hemsing/Larsen fikk fremført helt ny musikk til fullsatt kirke. Det var mektige saker. Så hadde vi urpremiere på Sankthansnatt på Inderøen, som var en samarbeidsproduksjon med Dans i Trøndelag og Turnéteateret i Trøndelag. Det var mye bra musikk, og jeg kunne egentlig bare fortsatt å ramse opp, sier Johan Einar Bjerkem

Festivalsjefen er ganske sikker på hvorfor Hilmarfestivalen er blitt så populær i Trøndelag. God kvalitet slår alltid an! At de har holdt på en stund nå, slik at folk er kjent med at det er et tilbakevendende arrangement som de ønsker å bli med på, slår nok også positivt inn.

– Jeg synes at det er fint at det skjer noe i en tid når det er litt mørkt og trist ellers. Målet er å lyse opp Steinkjer, både med fakler og andre lyspunkt. Å få folk til å komme på Hilmarfestivalen, skape trivsel og opplevelser i form av store kunstneriske høydepunkt, sier han engasjert.

Hilmarfestivalen har blitt gjennomført hver høst i over ti år, og er kanskje det arrangementet som Stiftinga Hilmar Alexandersen er mest kjent for. Men den ideelle stiftelsen jobber også med mye annet; Midtnorsk senter for folkemusikk og folkedans, FolkJazzScena i Nord-Trøndelag og HilmArt for å nevne noe. For tiden jobbes det også med å utvide satsingen til å gjelde mer enn folkemusikk og folkedans, men også kulturarv. Deriblant fortellinger, håndverk, samt kunnskap om bruk av jorden og naturen.

– Alt som ligger i grunnen for UNESCOs vern av immateriell kulturarv, legger han til. Allerede i år har vi så vidt begynt med noen fortellerarrangementer. Vi har også flere ting på gang. Vi kan ikke røpe noe enda, men jeg kan love at 2019 blir et nytt og spennende år med veldig mye bra på programmet.

Hemsing/Larsen med Trondheim symfoniorkester spilte for en fullsatt Steinkjer kirke onsdag 7. november. Foto
Hemsing/Larsen med Trondheim symfoniorkester spilte for en fullsatt Steinkjer kirke onsdag 7. november. Foto: Ian Torkild Gillan.

Smart Media er stolt sponsor

Smart Media har gjennom flere år bistått Hilmarfestivalen med nettside og digital kommunikasjon.

– Vi sponser Hilmarfestivalen fordi vi synes det er flott at de genererer positiv aktivitet og trafikk i Steinkjer. Samtidig er det en fin arena for oss å bli assosiert med noen som er med å skape noe her. Vi har alltid hatt et godt samarbeid med Hilmarfestivalen, noe som førte til at vi ble sponsor for noen år tilbake, sier daglig leder i Smart Media Thomas Aune.

Som en del av nettverket med samarbeidspartnere og kunder ble den daglige lederen invitert på sodd og skjenninglag før et kulturskole-arrangement onsdag.

– Det var veldig hyggelig, med god mat og underholdning i form av trekkspillmusikk. Det er tydelig at folk i området har et forhold til både stiftelsen og festivalen, og det er bra. All honnør til de som har arrangert nok en vellykket festival, avslutter han.

Les om hva som skjer i vår verden

Hemsing/Larsen med Trondheim symfoniorkester spilte for en fullsatt Steinkjer kirke onsdag 7. november. Foto

Hilmarfestivalen bygger videre på suksessen

Med over 9000 besøkende og 70 arrangementer ble Hilmarfestivalen 2018 en fulltreffer. Smart Media er stolt sponsor og har gjennom flere år bistått Hilmarfestivalen med nettside og digital kommunikasjon.

Les mer »
NxtMedia Conference

NxtMedia Conference – Et viktig møtested mellom media og teknologi

For sjette gang den 15. november er det duket for NxtMedia Conference – et unikt tilbud for den som ønsker å få innblikk i aktuelle temaer innenfor medier og teknologi som vil påvirke fremtiden.

Les mer »

Nettside nominert til anerkjent bransjepris

Nettsiden til Arctic Wildlife Tours ble plukket ut som en av de seks beste i sin kategori “Travel & Tourism” da årets Lovie Awards skulle kåres.

Les mer »

Oppdag fordelene med Cloudflare Pro

Når du kjøper nettside hos Smart Media, er standardplanen til Cloudflare inkludert, men mot et lite tillegg i prisen, kan du nå oppgradere til Cloudflare Pro, hvilket vil medføre ytterligere fordeler som sammen både gir bedre sikkerhet og brukeropplevelse.

Les mer »

Grong Sparebank sikter høyt med nytt rakettprogram

Grong Sparebank ønsker å bidra til at gründere, idrettsutøvere og kunstnere skal nå sine mål. De har med det lansert et rakettprogram, som er et stipend for talenter som bidrar positivt i lokalsamfunnet.

Les mer »

Eksbonden Jon driver nytt nettsted om landbruk

Etter Jon Trøite solgte familiegården i februar, lanserte han Landbruk24, som er en nettside rettet mot bønder og andre som er interessert i landbruk. Konseptet er enkelt: Bonden skal kunne sitte på traktoren og samtidig holde seg oppdatert på det som skjer.

Les mer »

Kom i gang

Når du ber om et tilbud fra oss tar vi kontakt med deg for å avklare ditt behov. Basert på dette setter vi opp et tilbud til deg innenfor ditt budsjett.

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19), og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18, 1.ledd). Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.