Hilmarfestivalen bygger videre på suksessen

Med over 9000 besøkende og 70 arrangementer ble Hilmarfestivalen 2018 en fulltreffer. Ikke overraskende smiler daglig leder og festivalsjef Johan Einar Bjerkem fra øre til øre når Smart Media møter han etter festivalen.

Hemsing/Larsen med Trondheim symfoniorkester spilte for en fullsatt Steinkjer kirke onsdag 7. november. Foto
Daglig leder og festivalsjef for Hilmarfestivalen Johan Einar Bjerkem. Foto

Daglig leder og festivalsjef Johan Einar Bjerkem er svært fornøyd med Hilmarfestivalen 2018. Foto: Morten Stene.

– Vi hadde flere utsolgte hus og mange nye produksjoner. Trondheim symfoniorkester med Hemsing/Larsen fikk fremført helt ny musikk til fullsatt kirke. Det var mektige saker. Så hadde vi urpremiere på Sankthansnatt på Inderøen, som var en samarbeidsproduksjon med Dans i Trøndelag og Turnéteateret i Trøndelag. Det var mye bra musikk, og jeg kunne egentlig bare fortsatt å ramse opp, sier Johan Einar Bjerkem

Festivalsjefen er ganske sikker på hvorfor Hilmarfestivalen er blitt så populær i Trøndelag. God kvalitet slår alltid an! At de har holdt på en stund nå, slik at folk er kjent med at det er et tilbakevendende arrangement som de ønsker å bli med på, slår nok også positivt inn.

– Jeg synes at det er fint at det skjer noe i en tid når det er litt mørkt og trist ellers. Målet er å lyse opp Steinkjer, både med fakler og andre lyspunkt. Å få folk til å komme på Hilmarfestivalen, skape trivsel og opplevelser i form av store kunstneriske høydepunkt, sier han engasjert.

Hilmarfestivalen har blitt gjennomført hver høst i over ti år, og er kanskje det arrangementet som Stiftinga Hilmar Alexandersen er mest kjent for. Men den ideelle stiftelsen jobber også med mye annet; Midtnorsk senter for folkemusikk og folkedans, FolkJazzScena i Nord-Trøndelag og HilmArt for å nevne noe. For tiden jobbes det også med å utvide satsingen til å gjelde mer enn folkemusikk og folkedans, men også kulturarv. Deriblant fortellinger, håndverk, samt kunnskap om bruk av jorden og naturen.

– Alt som ligger i grunnen for UNESCOs vern av immateriell kulturarv, legger han til. Allerede i år har vi så vidt begynt med noen fortellerarrangementer. Vi har også flere ting på gang. Vi kan ikke røpe noe enda, men jeg kan love at 2019 blir et nytt og spennende år med veldig mye bra på programmet.

Smart Media er stolt sponsor

Smart Media har gjennom flere år bistått Hilmarfestivalen med nettside og digital kommunikasjon.

– Vi sponser Hilmarfestivalen fordi vi synes det er flott at de genererer positiv aktivitet og trafikk i Steinkjer. Samtidig er det en fin arena for oss å bli assosiert med noen som er med å skape noe her. Vi har alltid hatt et godt samarbeid med Hilmarfestivalen, noe som førte til at vi ble sponsor for noen år tilbake, sier daglig leder i Smart Media Thomas Aune.

Som en del av nettverket med samarbeidspartnere og kunder ble den daglige lederen invitert på sodd og skjenninglag før et kulturskole-arrangement onsdag.

– Det var veldig hyggelig, med god mat og underholdning i form av trekkspillmusikk. Det er tydelig at folk i området har et forhold til både stiftelsen og festivalen, og det er bra. All honnør til de som har arrangert nok en vellykket festival, avslutter han.

Kom i gang!
Når du ber om et tilbud fra oss tar vi kontakt med deg for å avklare ditt behov. Basert på dette setter vi opp et tilbud til deg innenfor ditt budsjett.

Kontakt oss