iMal: Stor suksess med nytt læreverktøy

For omtrent 10 år siden oppdaget gründer og spesialpedagog Regine Nagelhus noen arbeidsmåter fra USA, som gjorde at barn som strever med å huske bokstaver og lese lærte mye bedre. Dette læremiddelet valgte hun etter hvert å digitalisere og gi navnet iMAL. 

Reginale Nagelhus i iMal
Regine Nagelhus har bygget opp iMal fra bunnen av. Nå skal hun ta produktet internasjonalt.

– Da jeg først kom over arbeidsmåten som iMAL er basert på, hadde jeg håpet på å bruke den i jobben min, men det var det dessverre ikke rom for. Jeg ble etter hvert veldig frustrert og tenkte at hvis jeg skulle nå ut med dette, så kunne jeg ikke bare stå å stange i veggen i kommunale rammer. Å bli gründer ble løsningen for meg, sier spesialpedagog Regine og fortsetter: 

– Som lærer har jeg nok alltid brent for leseopplæring. Det å hjelpe barn som strever med lesing og skriving er noe som virkelig motiverer meg.

iMal satser internasjonalt

Tilbakemeldingene på iMAL har vært positive så langt. Regine hadde en spørreundersøkelse på Facebook, hvor bare 4 prosent svarte at produktet ikke hadde noen effekt. 

– iMal gir endelig barna et verktøy som fungerer og de lærer med. Det er egentlig bare små justeringer i det som allerede blir gjort i skolene, så det er enkelt for lærerne å ta i bruk. 

Barna lærer raskere med iMal på nettbrett
Barna lærer enklere ved å bruke iMal. Samtidig er det små justeringer i det som allerede blir gjort i skolene, så det er enkelt å ta i bruk.

Hittil har Regine gjort salg i 450 skoler over hele Norge. I vår kurset hun 300 lærere, så det har vært travle tider. Nå jobber hun med å ta iMal internasjonalt; blant annet i Sverige og Kina. Med sistnevnte er det snakk om å bruke de samme prinsippene, men å ha engelsk som læringsspråk. Slik når de raskt et større marked. 

– Skal vi ta iMal til engelsk, er jeg nødt til å få noen med engelskkompetanse til å hjelpe meg å finne ord og som er god på fonetikken. Det krever helt spesielle ord for at barna skal ha effekt av det, og ordene bør være så enkle som mulig, konstaterer hun. 

iMal vokser stadig med smart nettside

For Regine er det svært viktig å være digitalt tilgjengelig, og det er helt  avgjørende for å kunne nå ut med iMal. All markedsføring skjer digitalt, og da er det ekstra viktig å ha et godt visuelt design på nettsiden, og at den er funksjonell. Hun fikk tilbud fra flere nettsideleverandører, men valget falt til slutt på Smart Media. 

– Jeg tenkte at det kunne være hensiktsmessig å ha nettsideleverandør der jeg bor, slik at jeg bare kunne stikke innom, men så måtte jeg flytte i den perioden da Smart Media drev med utviklingen. Jeg ser at det går veldig greit likevel. Det er mye som har vært positivt for meg med Smart Media. Det startet med at jeg trengte en plattform for å være synlig. Smart Media har hjulpet meg å vokse på et vis, fordi de har levert et produkt som jeg hele tiden har trengt når behovet i bedriften har utviklet seg. Trenger jeg en løsning, er det bare å sende mail eller ta en telefon. Etter hvert som jeg har hatt behov for å selge kurs, har de levert løsninger til påmelding av kurs. Da jeg trengte blogg, leverte de også en løsning på det.

Hvordan opplever du samarbeidet med Smart Media? 

– Smart Media er rask og imøtekommende og leverer den kvaliteten jeg ønsker til enhver tid. Jeg har vært veldig heldig, for jeg visste egentlig ikke hva jeg trengte da jeg først tok kontakt. Smart Media har levert hele veien og funnet løsninger på alle ønsker og behov som har dukket opp underveis.

Regine har brukt supporttjenesten flittig og tøyser med at hun sikkert er på supporttoppen. Hun forklarer at det handler mye med at hun ofte er inn og forsker på nettsiden og setter opp en del løsninger selv. Ettersom behovet for bedriften hennes med å kommunisere ut endrer seg hele tiden, trenger hun litt ekstra hjelp i blant.

– Supporten har vært kjempeviktig for meg, og det skjønte jeg ikke da jeg skulle finne meg en nettsideleverandør. Jeg vil klare det meste selv, sier hun og ler, men så kjører jeg meg fast, og da er jeg nødt til å kontakte Roar på support. Jeg får alltid god og profesjonell oppfølging. Han løser det jeg trenger, og jeg må ærlig innrømme at jeg synes jeg får mye for pengene.

Lær mer om iMal på imal.no

Ta kontakt hvis du også ønsker tilbud på nettside fra Smart Media.

Les om hva som skjer i vår verden

Hemsing/Larsen med Trondheim symfoniorkester spilte for en fullsatt Steinkjer kirke onsdag 7. november. Foto

Hilmarfestivalen bygger videre på suksessen

Med over 9000 besøkende og 70 arrangementer ble Hilmarfestivalen 2018 en fulltreffer. Smart Media er stolt sponsor og har gjennom flere år bistått Hilmarfestivalen med nettside og digital kommunikasjon.

Les mer »
NxtMedia Conference

NxtMedia Conference – Et viktig møtested mellom media og teknologi

For sjette gang den 15. november er det duket for NxtMedia Conference – et unikt tilbud for den som ønsker å få innblikk i aktuelle temaer innenfor medier og teknologi som vil påvirke fremtiden.

Les mer »

Nettside nominert til anerkjent bransjepris

Nettsiden til Arctic Wildlife Tours ble plukket ut som en av de seks beste i sin kategori “Travel & Tourism” da årets Lovie Awards skulle kåres.

Les mer »

Oppdag fordelene med Cloudflare Pro

Når du kjøper nettside hos Smart Media, er standardplanen til Cloudflare inkludert, men mot et lite tillegg i prisen, kan du nå oppgradere til Cloudflare Pro, hvilket vil medføre ytterligere fordeler som sammen både gir bedre sikkerhet og brukeropplevelse.

Les mer »

Grong Sparebank sikter høyt med nytt rakettprogram

Grong Sparebank ønsker å bidra til at gründere, idrettsutøvere og kunstnere skal nå sine mål. De har med det lansert et rakettprogram, som er et stipend for talenter som bidrar positivt i lokalsamfunnet.

Les mer »

Eksbonden Jon driver nytt nettsted om landbruk

Etter Jon Trøite solgte familiegården i februar, lanserte han Landbruk24, som er en nettside rettet mot bønder og andre som er interessert i landbruk. Konseptet er enkelt: Bonden skal kunne sitte på traktoren og samtidig holde seg oppdatert på det som skjer.

Les mer »

Kom i gang

Når du ber om et tilbud fra oss tar vi kontakt med deg for å avklare ditt behov. Basert på dette setter vi opp et tilbud til deg innenfor ditt budsjett.

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19), og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18, 1.ledd). Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.